در این مطلب میخوانید

انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها

انواع مکمل های بدنسازی
انواع مکمل های بدنسازی
در این مطلب میخوانید

به‌ طور معمول افراد مبتدی در هنگام انتخاب مکمل بدنسازی دچار سردرگمی می شوند. آنها به صورت دقیق نمی‌دانند که در ابتدا چه مکملی برای آنها مناسب است. استفاده از انواع مکمل های بدنسازی در کاهش میزان خستگی، تامین انرژی روزانه و همچنین کمک به سرعت بخشیدن روند عضله‌ سازی بدنسازان مبتدی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در این مطلب انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها معرفی شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع تیپ بدنی

 

شناخت انواع تیپ بدنی

در مصرف مکمل‌ها باید در ابتدا تیپ بدنی خود را شناخت داشته باشید. هر فردی با توجه به عواملی مانند وراثت و سایر موارد دیگر، ترکیب و ساختار بدنی خاص خود را دارد. به‌طورکلی تیپ بدنی افراد به 3 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. اکتومورف
    در این تیپ فرد بدنی لاغر دارد و برای افزایش وزن با مشکل مواجه است. این افراد به منظور اضافه کردن توده بدنی باید بسیار غذا بخورند و مکمل‌هایی که در جذب مواد غذایی و اضافه کردن کالری نقش دارند را مصرف کنند.
  2. اندومورف
    این افراد به صورت طبیعی چاق هستند و سریعا وزن آنها افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که در این افراد میزان چربی نسبت به ماهیچه بیشتر بوده و به سختی وزن کاهش می‌یابد. این افراد باید دقت کنند که به میزان لازم غذا مصرف کنند و با بالا بردن متابولیسم بدن و کم کردن مصرف کربوهیدرات وزن خود را کاهش دهند.
  3. مزومورف
    این افراد اندام عضلانی و متراکمی دارند . به بیان ساده نه لاغر هستند نه چاق. این افراد متناسب‌ترین فرم بدنی را داشته، پس برای کاهش یا افزایش وزن هیچگونه مشکلی ندارند. این افراد می‌توانند به منظور حفظ و شکل‌دهی به عضلات در رژیم غذایی خود مصرف پروتئین بیشتر را مد نظر قرار دهند.

انواع مکمل های بدنسازی برای اکتومورف‌های مبتدی

بدنسازی در اصل به فرآیند عضله‌سازی و اصلاح آن گفته می‌شود. افراد با تمرکز روی تمرینات ترکیبی، به عضلات خود حجم می‌دهند و سپس آنها را اصلاح می‌کنند. افرادی که تیپ بدنی آنها اکتومورف است قبل از شکل‌دهی به عضلات باید آنها را بسازند. بدین منظور باید کالری زیادی با متابولیسم بالا دریافت کنند و مصرف پروتئین را بالا ببرند.

خوشبختانه در این افراد، تقسیم مواد مغذی به صورت بهتر انجام می‌شود و به‌جای رسوب آنها به صورت چربی، عضلات را خواهند ساخت. به‌ طور کلی انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها شامل موارد زیر می‌شود:

انواع مکمل های بدنسازی برای اکتومورف‌های مبتدی

 

مکمل بدنسازی گینر

گینر یکی از بهترین مکمل‌ های بدنسازی برای افزایش وزن و ساخت عضلات در افراد لاغر به شمار می‌آید. این مکمل‌ها سرشار از کالری‌هایی هستند که میل کردن و هضم کردن آن راحت‌تر است. این مکمل از پودر پروتئین با کربوهیدرات فرآوری شده تهیه شده است.پروتئین موجود در آن از پروتئین موجود در آب پنیر و کربوهیدرات‌های آن از مالتودکسترین استخراج می‌شود.

مکمل بدنسازی BCAA

مکمل BCAA (اسیدهای امینه شاخه دار) از 3 نوع آمینواسید والین، لوسین و ایزولوسین تشکیل می‌شود. مکمل BCAA در عضلات شما به تقویت سنتز پروتئین، کاهش خستگی، تاخیر در شروع درد کمک کرده و مانع از تحلیل رفتن عضلات می‌شود. در این مکملها میزان اسیدآمینه‌ متفاوت است و باید زیر نظر فرد متخصص نوع مناسب از آن را انتخاب کنید.

این مکمل بعد از انجام تمرینات شدید به ریکاوری عضلات کمک می‌کند و بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان به شمار می‌آید. از دیگر خواص آن نیز می‌توان به بهبود عملکرد ورزشی و کمک به افزایش مصرف پروتئین اشاره کرد.

گلوتامین

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه‌ای است که در ساختار بدن انسان به میزان بسیار به کار می رود. این اسیدآمینه در بهبود فرایند رشد عضلات و کاهش مواد شیمیایی که باعث خستگی می‌شوند، تاثیر بسزایی دارد. با مصرف این مکمل سطح آمادگی جسمانی بدن بالا می‌رود و درنهایت می توانید مدت زمان بیشتری را برای انجام تمرینات در نظر بگیرید. از سوی دیگر مصرف گلوتامین باعث بهبود در عملکرد سیستم ایمنی بدن و فرآیند هضم طبیعی مواد مغذی در بدن خواهد شد.

آمینوانرژی

آمینوانرژی، مکمل بدنسازی برای مبتدیان و افراد تازه‌کار است. آمینواسیدها به سرعت بخشیدن به چربی‌سوزی و افزایش میزان متابولیسم چربی و نهایتا به کاهش وزن کمک می‌کنند. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد در افرادی که روزانه مکمل اسیدآمینه بیشتری مصرف می‌کنند و به شدت تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، درصد بیشتری چربی کاهش می‌دهند. از طرف دیگر با افزایش میزان چربی‌سوزی، عضلات نیز به مرور زمان رشد خواهند کرد.

پس اگر میزان عضلات بیشتر باشد، برای سوزاندن کالری و کاهش توده چربی بدن پتانسیل بیشتری خواهید داشت. به بیان دیگر میزان مصرف انرژی توسط بافت ماهیچه‌ای نسبت به بافت چربی بیشتر استو درنهایت سوخت و ‌ساز بدن شما به سمت عضله‌سازی (آنابولیسم) افزایش می‌یابد و درنتیجه کالری بیشتری خواهید سوزاند.

 

مکمل امگا3

مکمل امگا 3 یکی‌دیگر از بهترین انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان است که در تقویت سلامت مفاصل، مغز، قلب و چشم موثر است. اکثر ورزشکاران به علت خاصیت ضدالتهابی که این مکمل دارد، آن را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. مصرف این مکمل به بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلانی کمک می‌کند. به‌طورکلی مزایای مصرف آن شامل افزایش کیفیت تمرینات بدنسازی، افزایش توده‌های عضلانی خالص و کمک به چربی‌سوزی، کاهش درد عضلانی و کمک به تامین سلامت عضلات می‌شود.

مولتی ویتامین در بدنسازی

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که افراد ورزشکار و بدنساز باید میزان بیشتری منیزیم، ویتامینهای گروه B، زینک و ویتامین C مصرف کنند. پس یکی از بهترین روش‌ها مصرف مکمل مولتی‌ ویتامین برای تامین ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. پس با مصرف این ویتامین‌ها خیلی سریع‌تر به اهداف بدنسازی خود، خواهید رسید.

بهترین مکمل های بدنسازی

قرص ال آرژنین 500 و 1000 نوتری پاد

قرص ال آرژنین نوتری پاد یک مکمل غذایی و بدنسازی است که موجب افزایش انرژی و توان برای تمرینات طولانی ورزشکاران و کمک به ساخت عضله می شود. همانطور که می دانید ال آرژنین یک اسید آمینه است. ال آرژنین در بدن به ماده شیمیایی موسوم به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق و بهبود جریان خون می گردد. ال آرژنین همچنین باعث ترشح هورمون رشد، انسولین و برخی مواد دیگر در بدن می شود.

از ال آرژنین برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود. همچنین با توجه به سهولت تبدیل ال آرژنین به اسیدهای آمینه دیگر، ال آرژنین ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی و ترمیم عضلات و بافت های آسیب دیده را تسهیل می کند.

قرص های بلعیدنی 500 و 1000 میلی گرمی ال آرژنین نوتری پاد با بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت عالی (ساخت آلمان) قادرند به بهترین نحو نیاز ورزشکاران و دیگر مصرف کنندگان این مکمل را به ال آرژنین برطرف نمایند.

سخن پایانی

تهیه انواع مکمل های بدنسازی مناسب برای افراد ورزشکار و به‌ویژه افراد مبتدی ممکن است کار ساده‌ای نباشد. پس قبل از تهیه مکمل ابتدا باید تیپ بدنی خود را بشناسید. در حال حاضر مکمل بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها بسیار زیاد است که در این مطلب به بررسی چند مورد از آنها پرداختیم. پیشنهاد می‌دهیم قبل از خریداری مکمل با افراد کارشناس مشورت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *