در این مطلب میخوانید

تاثیر مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

تاثیر مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی
تاثیر مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی
در این مطلب میخوانید

مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی بسیار ضروری است. بدن افراد ورزشکار و بدنساز نسبت به افرادی که تحرک زیادی ندارند، به مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نیاز دارد. کمبود هر یک از این مواد ریزمغذی باعث ایجاد اختلال در مسیرهای متابولیک و سوخت وساز بدن خواهد شد.  پایین بودن سوخت‌وساز بدن، عملکرد سریع و کارایی بهینه ورزشکاران را کاهش می دهد. در ادامه فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال و سایر نکات مهم آن ذکر شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.

اهمیت مصرف ویتامین در بدنسازی

سلول‌های بدن ما به خصوص سلول‌های عضلانی به منظور رشد و نگهداری خود و داشتن متابولیسم مناسب به واکنش‌های بیوشیمیایی وابسته اند. برای انجام این واکنش‌ها ویتامین‌هایی را نیاز دارید که باعث کمک به تجزیه و آسان شدن واکنش‌های بدن می‌شود. در صورت نرسیدن ویتامین‌های موردنیاز به بدن افراد بدنساز، رشد ماهیچه و یا تولید انرژی به سختی انجام شده و این موضوع باعث تحلیل رفتن توده عضلاتی، ضعف سیستم‌های بدن و  کاهش تراکم استخوان‌ها خواهد شد.

بدون وجود مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی هیچ اتفاقی در بدن به سرانجام نمی‌رسد و در صورت کمبود هر یک از این ویتامین‌ها پیشرفت کار بدنساز کند و متوقف می‌شود. پس مصرف این مکمل در تقویت سیستم ایمنی بدن، تراکم بافت استخوان، رشد عضلات تاثیر بسزایی دارد.

اهمیت مصرف ویتامین در بدنسازی

 

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مولتی ویتامین مینرال نوعی مکمل حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن است. از طرف دیگر احتمال دارد این مولتی ویتامین دارای موادی مانند اسیدهای چربو اسیدهای آمینه نیز باشد. مصرف این مکملها در مقادیر توصیه شده هیچگونه ضرری  ندارد، اما مصرف مقدار بیش از حد از این مواد مغذی، عوارض جانبی جدی به همراه دارد. با داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم، می‌توانید تمام مواد مغذی ضروری بدن را تامین کنید.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال؟

مولتی ‌ویتامین نوعی مکمل است که فقط حاوی ویتامین‌های ضروری است. این نوع مکمل املاح یا ماده معدنی ندارد. ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به دو صورت محلول در چربی و محلول در آب وجود دارند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین c باید به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا در بدن ذخیره نمی شوند.

ویتامین ب12 تقریبا تنها استثناء از ویتامین های محلول در آب است که بدن می تواند نیاز چند سال خود را به آن ذخیره کند. از سوی دیگر ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، K، D و E در بدن ذخیره می‌شوند یا حتی ممکن است تجمع یافته و به غلظتهای سمی برسند و به همین جهت مصرف آنها در مقادیر توصیه شده توسط پزشک و بر اساس سنجش نیاز بدن بسیار حائز اهمیت است..

مواد معدنی به دو دسته مواد معدنی اصلی و مواد معدنی کمیاب تقسیم می‌شود. شرایط محیطی معمولا روی ساختار شیمیایی مواد معدنی تاثیر نمی گذارند.  از مواد معدنی کمیاب می‌توان آهن، زینک، سلنیوم، مولیبدن، منگنز، ید، کروم، فلوراید و مس را نام برد. از انواع مواد معدنی اصلی نیز می‌توان به کلسیم، پتاسیم، کلر، گوگرد، فسفر، سدیم و منیزیم اشاره کرد. به‌طورکلی در مولتی ویتامین مینرال، ویتامین‌های A، C، E، ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 و اسید فولیک، ویتامین D و K وجود دارند.

 

مزایای مصرف مولتی ویتامین مینرال

آیا ورزشکاران به مولتی ویتامین مینرال نیاز دارند؟

هم در دوران حجم و هم در زمان کات، مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی ضروری است. به بیان دیگر در زمان حجم‌گیری به منظور کمک به افزایش توده عضلانی و در دوران کات به علت احتمال کمبود برخی از مواد مغذی و همچنین محدودیت دریافت کالری باید میزان مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال را افزایش داد.

مزایای مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی موردنیاز بدن در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال به علت انجام فعالیت‌های سنگین، بدن افراد بدنساز  به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بیشتر بدنسازان فقط مکمل‌هایی مانند ال آرژنین، پروتئین وی و گینر را مصرف می‌کنند؛ زیرا اطلاعات کافی درباره مزایای مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی ندارند. فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال به شرح زیر است:

استحکام استخوان ها

افراد ورزشکار در هنگام فعالیت‌هایی مانند تمرین‌های شدید و دویدن از قدرت بسیاری استفاده می‌کنند. مولتی ویتامین‌ها با تقویت سلامت کلی بدن و ساخت استخوان‌های قوی، احتمال شکستگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهند و باعث کاهش آسیب‌های شدید می‌شود. به‌طورکلی با توجه به وجود منیزیم، کلسیم و روی در مولتی ویتامین‌ها، عملکرد استخوان، مفاصل و سلامت سلولی حفظ می‌شود.

 

تقویت عملکرد شناختی

تقویت عملکرد شناختی در افراد ورزشکار باعث تقویت عملکرد شما می‌شود. اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌هایی مانند B12 که در مولتی ویتامین مینرال وجود دارد، عملکرد مغز را تقویت می‌کند و همچنین باعث محافظت از مغز خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی

در بدنسازی به علت فشارهایی که در اثر استرس بالا و ورزش‌های سنگین  به بدن وارد می‌شود، باید مولتی ویتامین مینرال را به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. این مکملها حاوی روی، ویتامین C، سلنیوم و ویتامین E هستند که تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی دارند. همچنین مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود.

 

بهبود سلامت روان

یکی از موضوعات اصلی در همه افراد به خصوص در ورزشکاران، داشتن سلامت روان است؛ زیرا این افراد به منظور داشتن عملکرد بهتر، تحت فشار قرار دارند. در برخی از موارد به علت انجام تمرینات سنگین ممکن است احساس تنهایی داشته باشید و مشکلاتی مانند افسردگی، استرس و اضطراب به سراغ شما بیایند. این مشکلات که قاتلان خاموش هستند، درنهایت ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های مزمن جدی در شما شوند. افزایش انرژی

اگر افراد ورزشکار انرژی کافی برای انجام تمرین نداشته باشند، به مرور زمان ناامید و دلسرد می‌شوند و درنهایت ورزش را ادامه نمی‎‌دهند. بهتر است افراد ورزشکار به خصوص بدنسازان، در کنار استفاده از مکمل‌های بدنسازی، به منظور افزایش میزان استقامت و انرژی بدن از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند. این مولتی ویتامین سرشار از املاح معدنی مانند منیزیم و ویتامین‌های گروه B است که در واکنش‌های شیمیایی تولید انرژی در بدن به عنوان کوفاکتور عمل کرده و باعث تولید انرژی می‌شود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

بهترین زمان برای مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی، 1 ساعت بعد از خوردن صبحانه است. به این ترتیب انرژی موردنیاز بدن برای طول روز تامین می شود.

 

سخن پایانی

افراد ورزشکار و به خصوص بدنسازان به دلایل مختلفی مانند افزایش سطح انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد استخوان‌ها، حفظ استحکام استخوان و سایر موارد دیگر باید مکمل نیز مصرف کنند. مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی یکی از بهترین مکمل‌ها برای تامین ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. در این مطلب اهمیت مصرف ویتامین در بدنسازی و سایر نکات مهم آن ذکر شد، پس با مطالعه آن می‌توانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *