در این مطلب میخوانید

خواص ویتامین E برای پوست و مو

خواص ویتامین E برای پوست و مو
خواص ویتامین E برای پوست و مو
در این مطلب میخوانید

برای داشتن موها و پوست زیبا و سالم، باید علاوه بر استفاده از محصولات بهداشتی، ویتامین‌های موردنیاز بدن را نیز تامین کنید. ویتامین ای یا E یکی از ویتامین‌ های مهم و ضروری برای پوست و مو بوده که دارای خواص ضدالتهابی است. این ویتامین ازخواص مفید دیگری مانند بهبود عملکرد سلول‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز برخوردار است. اما درباره خواص ویتامین ای چه می‌دانید؟ در ادامه خواص ویتامین E برای پوست و مو ذکر شده است، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

خواص ویتامین E برای پوست

خواص ویتامین E برای پوست

پوست همواره در اثر محرک‌هایی مانند استرس، مصرف مواد غذایی ناسالم، آلودگی و دود در معرض آسیب قرار دارد. ویتامین E برای پوست فواید بسیاری دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌‎شود:

  1. آبرسانی به پوست
    یکی از خواص ویتامین E برای پوست، آبرسانی به آن است. این ویتامین با خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی که دارد باعث ایجاد لطافت و درخشندگی در پوست می‌شود. به عبارتی ویتامین ای مانند مرطوب‌کننده‌ای طبیعی عمل می‌کند و از پوست شما در برابر خشکی و ترک‌هایی که در اثر کمبود رطوبت ایجاد می‌شوند، محافظت می‌کند.
  2. کمک به کاهش التهابات پوستی
    ویتامین E با خاصیت ضدالتهابی که دارد؛ می‌تواند در کاهش میزان التهابات پوستی نقش مثبتی داشته باشد. این خاصیت به‌ویژه برای افرادی که مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه یا جوش و… دارند، مفید است.
  3. کمک به تقویت ساختارهای پوستی
    مصرف این ویتامین باعث تقویت ساختارهای پوستی خواهد شد. از سوی دیگر با استفاده از فرایند تولید الاستین و کلاژن، باعث افزایش میزان انطاف‌پذیری پوست و همچنین مانع از ایجاد چین‌وچروک می‌شود.
  4. جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید
    ویتامین Eیک آنتی‌اکسیدان قوی است و از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین توانایی کاهش اثرات آفتاب‌سوختگی و واردشدن هرگونه آسیب به DNA سلول‌ها را دارد.
  5. کمک به ترمیم سریع‌تر جای زخم
    یکی دیگر از خواص ویتامین E برای پوست، خاصیت ترمیم‌کنندگی سریع جای زخم است. این ویتامین باعث بهبود سریع‌تر بافت پوست می‌شود و احتمال ایجاد “جای زخم‌ها” یا اسکار را بعد ازآسیب هایپوستی کاهش می‌دهد.
  6. جوان نگه داشتن پوست
    در صورت مصرف مداوم ویتامین E، پوست خود را جوان نگه خواهید داشت. به بیان دیگر این ویتامین در کاهش تولید رادیکال‌های آزاد نقش داشته و با جلوگیری از خشکی پوست و چین‌وچروک، باعث جوان‌تر دیده‌شدن ظاهر شما می‌شود.
  7. داشتن پوستی سالم و درخشان
    ویتامین ای با استفاده از افزایش تداوم در عملکرد سلول‌های پوست، باعث ایجاد درخشش و سلامتی آن می‌شود. این تاثیر ویتامین E برای پوست به خصوص در شرایط محیطی سرد و خشک بیشتر است. به‌طورکلی با استفاده از این ویتامین به صورت طبیعی زیبایی پوست را حفظ خواهید کرد.
  8. کاهش چین‌وچروک پوست
    این ویتامین تاثیر بسزایی در به تاخیر انداختن روند پیری پوست دارد. به بیان دیگر از خواص ویتامین E برای پوست، جلوگیری از خراب شدن دو پروتئین اصلی الاستین و کلاژن است که در حفظ میزان انعطاف‌پذیری پوست و به تاخیر انداختن چین‌وچروک در پوست نقش دارند.
  9. جلوگیری از ایجاد آسیب‌ توسط مواد آسیب زای محیطی
    ویتامین ای با تقویت سیستم لنفاوی پوست، به از بین رفتن سموم و مواد زائد در پوست کمک می‌کند و همچنین از آسیب‌های احتمالی به پوست جلوگیری می نماید.

 

خواص ویتامین E برای مو

 

خواص ویتامین E برای مو

عواملی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید و آلودگی هوا، باعث آسیب رساندن به تارهای مو و درنهایت ریزش، شکنندگی، زبری و سفید شدن مو می‌شوند. این ویتامین با افزایش میزان گردش خون در پوست سر، رشد مو را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی خواص ویتامین E برای مو شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کمک به حفظ سلامت و تقویت پوست سر
    مصرف ویتامین E برای حفظ سلامت پوست سر امری ضروری است. اگر پوست سر ضعیف شود، با گذشت زمان موها کدر می‌شوند و درخشش خود را از دست می‌دهند. یکی از فواید مصرف ویتامین E برای مو، تقویت پوست سر، حفظ لایه چربی و کاهش تاثیر استرس اکسیداتیو است که این موارد باعث رشد موهای شما می‌شوند. از طرف دیگر اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین ای موجب می شود با بهبود گردش خون در پوست سر، به نرم شدن مو از ریشه تا ساقه کمک شده و درنهایت رشد و سلامت موهای شما تضمین شود.
  2. درخشان کردن موی سر
    در صورت وارد شدن هرگونه آسیب به موی سر، مو کدر و وز خواهد شد. براساس تحقیقات صورت گرفته در آکادمی پوست آمریکا، با از بین رفتن لایه چربی محافظ در لایه خارجی مو، درخشش مو نیز از دست می رود. در این شرایط حالت دادن و کنترل مو سخت می شود. پس روغن ویتامین E برای مو، مانند جایگزین لایه چربی عمل می‌کند و باعث ایجاد درخشش در موها می‌شود. همچنین ویتامین ای با کاهش شکنندگی مو و حفظ رطوبت، از مو در مقابل هرگونه آسیب محافظت خواهد کرد.
  3. جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو
    استفاده از روغن ویتامین E برای مو، تاثیر بسزایی در کاهش فرایند پوست و مو خواهد داشت. درواقع اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی در ویتامین E، مانع از تخریب بافت‌ها می‌شود و درنهایت از سفید شدن زودهنگام موهای سر جلوگیری می‌کند.
  4. جلوگیری از ایجاد موخوره
    از مشکلات شایع موی سر می‌توان موخوره، آسیب‌هایی که در اثر استفاده مداوم از رنگ مو و وسایل حرارتی مانند ابزارهای صاف‌کننده، فرکننده و سشوار ایجاد می شوند را نام برد. با استفاده از ویتامین E می‌توان به‌راحتی این مشکلات را رفع کرد. ویتامین ای باعث نرم شدن و تقویت کوتیکول مو و درنهایت کاهش شکنندگی و موخوره می‌شود.
  5. جلوگیری و کاهش ریزش مو
    مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که استفاده مداوم از ویتامین E و مکمل‌های آن در افرادی که ریزش مو دارند، باعث کاهش و رفع این مشکل می‌شود. به بیان دیگر به علت اثرات آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، ریزش مو کاهش می‌یابد.

آیا استفاده از ویتامین E برای پوست و مو عوارضی به دنبال دارد؟

به‌طورکلی مصرف مکمل ویتامین E خواص بسیاری برای بدن و به‌ویژه برای پوست و مو دارد، اما مصرف بیش از حد این ویتامین باعث ایجاد عوارضی می‌شود. عوارض این ویتامین در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل خونریزی، سردرد، تهوع و تحریکات پوستی شود. پس قبل از مصرف باید حتما با پزشک مشورت کنید تا از میزان دوز مناسب از ویتامین ای برای خود اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که مصرف آن خواص بسیاری به‌‎ویژه برای پوست و مو دارد. از خواص ویتامین E برای پوست می‌توان آبرسانی به پوست، کمک به کاهش چین‌وچروک، محافظت از پوست در برابر نور خورشید، ایجاد درخشندگی و لطافت و سایر موارد را نام برد. از سوی دیگر استفاده از ویتامین E برای مو نیز خواص بسیاری دارد که شامل جلوگیری از ریزش، جلوگیری از سفید شدن مو، حفظ تعادل چربی، رفع موخوره و… می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *