در این مطلب میخوانید

انواع مکمل های بدنسازی برای ورزشکاران

مکمل های بدنسازی چه کمکی به ورزشکاران می‌کنند؟
مکمل های بدنسازی چه کمکی به ورزشکاران می‌کنند؟
در این مطلب میخوانید

اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید، حتماً شنیده‌اید که مکمل های بدنسازی می‌توانند به شما کمک کنند تا از جلسات شدید تمرینی و رژیم غذایی دقیق خود بیشترین بهره را ببرید. اما کدام مکمل‌ها می‌توانند به شما کمک کنند؟ بازار پر از محصولات مختلف است، ممکن است که در دنیای پر از وبلاگ‌های بدنسازی و وبسایت‌های مشاوران شخصی قدم بزنید و وسوسه شوید، اما متاسفانه این مکان‌ها اغلب پر از اطلاعات نادرست هستند.

خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا حقایق را روشن کنیم. دانستن اینکه چه چیزی را باید مصرف کنید، چه مقدار مصرف کنید و چه زمانی مصرف کنید به شما کمک می‌کند تا از زحمات خود بیشترین نتیجه را بگیرید.

مکمل‌ های بدنسازی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که از آنها می‌توان به مکمل‌ های عضله‌ساز، چربی‌سوز، پروتئینی و… اشاره کرد. افراد بدنساز برای گرفتن نتیجه بهتر و سریع‌تر معمولا ترجیح می‌دهند که در کنار ورزش، از مکمل های بدنسازی نیز استفاده کنند. پس اگر بدنساز هستید و به دنبال مکمل بدنسازی مناسب می‌گردید، باید در ابتدا با انواع مکمل‌ های بدنسازی آشنا شوید.
و در نهایت با توجه به نیاز خود برای خرید مکمل مناسب اقدام کنید. در ادامه همه چیز درباره انواع مکمل بدنسازی و نکات مهم آن ذکر شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع مکمل‌ های بدنسازی پروتئینی

مکمل‌ های پروتئینی یکی از انواع مکمل‌ های بدنسازی هستند که در عضله سازی به بدن ساز ها و ورزشکاران کمک می‌کنند. در ادامه تعدادی از مکمل های پروتئینی که دسترسی به آنها آسان است را معرفی می‌کنیم، به‌طور کلی در دسترس‌ترین و بهترین پودرهای پروتئینی به شرح زیر خواهند بود.

مکمل های بدنسازی پروتئینی

1. کلاژن

یکی از بهترین انواع پروتئین، پروتئین کلاژن است؛ زیرا رشته‌های پروتئینی کلاژن به مقدار متفاوت در خارج سلول‌‌های بدن وجود دارد. از آنجایی‌که 30 درصد از پروتئین‌ های بدن از کلاژن هستند، مصرف این پروتئین هیچگونه ضرری ندارد و موثر است. همچنین مزایای مصرف این مکمل به شرح زیر خواهد بود:

  • سبب سلامت پوست شده و تاثیر بسزایی در کاهش چین‌وچروک دارد.
  • به آرام شدن درد مفاصل کمک می‌کند.
  • مانع از ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.
  • در تقویت توده عضلانی تاثیر دارد.
  • به بهبود مفاصل کمک می‌کند.
  • سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

2. پروتئین وی یا whey

این مکمل در سال‌های اخیر به عنوان یکی از پرطرفدارترین مکمل‌ها شناخته می‌شود. این مکمل‌ها از شیر تولید می‌شوند. این نوع پروتئین را در طعم‌های گوناگونی مانند شکلات، توت فرنگی و وانیل در بازار وجود دارند و بسیار زود هضم هستند. مصرف این پروتئین باعث افزایش استقامت و قدرت بدن، افزایش توده عضلانی و به‌علاوه کمک به کاهش وزن می‌شود. پس افراد بدنساز می‌توانند در دوران کات نیز این پروتئین را مصرف کنند. از سوی دیگر با تاثیرگذاری پروتئین وی، روی لنفوسیت‌های T، در سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

3. کازئین

این مکمل‌ های بدنسازی مانند پروتئین وی از شیر تولید می‌شوند، اما ازآنجایی‌که تاثیر مکمل وی بیشتر است. پس پیشنهاد می‌دهیم از این پودر استفاده نکنید. اگر نیاز شما به تامین پروتئین در طول شبانه روز است، استفاده از کازئین که یک پروتئین کند هضم و پایدار است، ممکن است برای شما مناسب باشد، اما اگر هدف شما فقط تقویت عضلات و یا بهبود عملکرد ورزشی بدن است، پروتئین‌های دیگری همچون پروتئین وی برای شما مفید ترند.

انواع مکمل‌ های بدنسازی چربی سوز

مکمل‌ های بدنسازی چربی‌سوز با سرکوب و کاهش اشتها و سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن، سرعت لاغری را افزایش می‌دهند. برای انجام این کار باید در ابتدا برنامه غذایی سالم داشته باشید و روی حرکات ورزشی خود تمرکز کنید، درنهایت می‌توانید سراغ مکمل‌ های چربی سوز بروید. پس در صورت رعایت برنامه غذایی مناسب، می‌توانید با مصرف مکمل‌ های بدنسازی چربی‌سوز، سرعت کاهش وزن را افزایش دهید.
به بیان دیگر مصرف مکمل‌ های چربی سوز تاثیر بسزایی در چربی‌سوزی پهلو و شکم دارد. از انواع این چربی‌سوز می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. کافئین

کافئین را می‌توان از موادی مانند کاکائو، شکلات و یا نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و سایر موارد دیگر به دست آورد. با توجه به اینکه کافئین توانایی افزایش سرعت متابولیسم را داشته، حکم یک محرک را دارد و به عنوان چربی سوز شناخته می‌شود. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که مصرف کافئین در افراد لاغر حدود 3 برابر بیشتر از افراد چاق باعث چربی‌ سوزی می‌شود. توجه داشته باشید که مغز و بدن می‌توانند نسبت به مصرف کافئین مقاوم شوند.

پس این تصور که با مصرف بیشتر کافئین می‌توانید لاغر شوید، کاملا اشتباه است. از سوی دیگر مصرف بیش از حد کافئین روی خواب شما نیز تاثیر خواهد گذاشت و داشتن خواب کافی نیز در سلامتی و مدیریت وزن تاثیر دارد. توجه داشته باشید که افزودن مقداری شکر به قهوه، نه تنها باعث چربی سوزی نمی‌شود، بلکه باعث افزایش وزن نیز خواهد شد.

2. چای سبز

چای سبز نیز دارای مقدار کمی کافئین و آنتی‌ اکسیدانی به نام کاتچین است. به عبارت دیگر چای سبز به صورت خاصی باعث چربی‌ سوزی و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد افرادی که مصرف چای سبز را در برنامه کاهش وزن خود قرار داده‌اند، نسبت به سایر افرادی که این کار را نکرده‌اند، حدود 2 کیلوگرم وزن بیشتری کم کرده‌‍‌اند. از طرف دیگر مصرف کافئین و چای سبز با یکدیگر سبب بهبود حفظ وزن به‌وسیله گرمازایی و اکسیداسیون چربی‌ سوزی می‌شود.

3. ال-کارنیتین

ال-کارنیتین نوعی اسید آمینه مانند کراتین است و به صورت طبیعی در غذاهای حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم‌مرغ وجود دارد. به‌ طور طبیعی بدن می‌تواند با اسیدهای آمینه‌ای مانند میتیونین و لیزین مقداری از این ماده را بسازد. ناگفته نماند که تا هنگامی‌ که ویتامین سی کافی وجود داشته باشد، به عنوان چربی سوز به صورت گسترده معرفی می‌شود. تصور می‌شود انتقال اسیدهای چرب به سلول‌ها توسط ال-کارنیتین انجام شده تا از آن به‌عنوان انرژی استفاده شود. به همین علت مصرف این مکمل‌ های بدنسازی تاثیر بسزایی در چربی‌ سوزی دارد.
علاوه بر این، ال-کارنیتین ممکن است به بهبود سلامت قلب و کاهش مشکلات مرتبط با نارسایی قلبی و آنژین صدری کمک کند.

انواع مکمل‌ های بدنسازی عضله ساز

عضله‌ سازی یکی از اهداف چالش‌ برانگیزی است که کمی سخت به نظر می‌رسد. به همین علت اکثر افراد برای انجام این کار به مصرف مکمل‌ های بدنسازی و عضله‌ ساز روی می‌آورند. برخی از این مکمل‌ ها قدرت تاثیرگذاری بیشتری دارند، درحالی‌که برخی از آنها اصلا این گونه نیستند. پس باید قبل از خرید این مکمل‌ ها، نیاز بدن خود را شناسایی کرده و در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب و تمرین، مکمل نیز مصرف کنید.
در درجه اول قبل از مصرف مکمل‌ های بدنسازی باید با افراد کارشناس و مربی خود مشورت کرده و درنهایت برای خرید اقدام کنید. به‌طورکلی بهترین مکمل‌ های عضله‌‌ ساز به شرح زیر خواهند بود:

انواع مکمل های بدنسازی برای عضله سازی

1. پودرهای پروتئینی برای عضله سازی

یکی از راه‌های راحت و ساده و در عین حال گران به منظور افزایش میزان دریافت پروتئین، مصرف پودر پروتئینی است. به بیان دیگر برای رشد و ترمیم توده عضلانی باید پروتئین کافی دریافت کنید. در برخی از مواقع مقدار پروتئین کافی برای عضله‌سازی از طریق رعایت رژیم غذایی و مصرف خوراکی تامین نمی‌شود و باید برای عضله‌ سازی مکمل‌ های پروتئینی مصرف کنید.

به‌طورکلی انواع مختلفی از پودرهای پروتئینی مانند کازئین و پروتئین وی در بازار موجود است که از لبنیات تهیه می‌شوند. این پودرهای پروتئینی سرشار از تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند. از طرف دیگر مصرف پودرهای پروتئین گیاهی به خصوص برای افراد گیاهخوار مفید هستند. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که این پودرهای پروتئینی گیاهی مانند پودرهای پروتئین حیوانی تاثیرگذار خواهند بود. از آنها می‌توان به پودر پروتئین نخود و پودر پروتئین برنج اشاره کرد.

2. مکمل های هورمونی برای رشد عضلات

این نوع مکمل‌ های بدنسازی در مسابقات و ورزش نوعی مواد ممنوعه به شمار می‌آیند. از سوی دیگر احتمال دارد پس از مصرف این مکمل‌ ها، مشکلات و عوارضی برای سلامتی شما ایجاد شود. هیدرواپی آندروسترون (DHEA) یکی از انواع این مکمل‌ ها بوده که یک استروئید است. به‌طورکلی تحقیقات انجام‌شده درباره تاثیر واقعی این مکمل روی عضله‌‌ سازی با یکدیگر تضاد دارد و با توجه به عوارض احتمالی آن، بهتر است مصرف نشود.

مکمل های بدنسازی برای افراد مبتدی و آماتور

به‌ طور معمول افراد مبتدی در هنگام انتخاب مکمل بدنسازی دچار سردرگمی می‌شوند. آنها به صورت دقیق نمی‌دانند که در ابتدا چه مکملی برای آنها مناسب است. استفاده از انواع مکمل های بدنسازی در کاهش میزان خستگی، تامین انرژی روزانه و همچنین کمک به سرعت بخشیدن روند عضله‌ سازی بدنسازان مبتدی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در این مطلب انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها معرفی شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها

 

شناخت انواع تیپ بدنی

در مصرف مکمل‌ های بدنسازی باید در ابتدا تیپ بدنی خود را شناخت داشته باشید. هر فردی با توجه به عواملی مانند وراثت و سایر موارد دیگر، ترکیب و ساختار بدنی خاص خود را دارد. به‌طورکلی تیپ بدنی افراد به 3 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. اکتومورف
    در این تیپ فرد بدنی لاغر دارد و برای افزایش وزن با مشکل مواجه است. این افراد به منظور اضافه کردن توده بدنی باید بسیار غذا بخورند و مکمل‌هایی که در جذب مواد غذایی و اضافه کردن کالری نقش دارند را مصرف کنند.
  2. اندومورف
    این افراد به صورت طبیعی چاق هستند و سریعا وزن آنها افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که در این افراد میزان چربی نسبت به ماهیچه بیشتر بوده و به سختی وزن کاهش می‌یابد. این افراد باید دقت کنند که به میزان لازم غذا مصرف کنند و با بالا بردن متابولیسم بدن و کم کردن مصرف کربوهیدرات وزن خود را کاهش دهند.
  3. مزومورف
    این افراد اندام عضلانی و متراکمی دارند . به بیان ساده نه لاغر هستند نه چاق. این افراد متناسب‌ترین فرم بدنی را داشته، پس برای کاهش یا افزایش وزن هیچگونه مشکلی ندارند. این افراد می‌توانند به منظور حفظ و شکل‌دهی به عضلات در رژیم غذایی خود مصرف پروتئین بیشتر را مد نظر قرار دهند.

انواع تیپ بدنی برای مصرف مکمل های بدنسازی

انواع مکمل های بدنسازی برای اکتومورف‌های مبتدی

بدنسازی در اصل به فرآیند عضله‌سازی و اصلاح آن گفته می‌شود. افراد با تمرکز روی تمرینات ترکیبی، به عضلات خود حجم می‌دهند و سپس آنها را اصلاح می‌کنند. افرادی که تیپ بدنی آنها اکتومورف است قبل از شکل‌دهی به عضلات باید آنها را بسازند. بدین منظور باید کالری زیادی با متابولیسم بالا دریافت کنند و مصرف پروتئین را بالا ببرند.

خوشبختانه در این افراد، تقسیم مواد مغذی به صورت بهتر انجام می‌شود و به‌جای رسوب آنها به صورت چربی، عضلات را خواهند ساخت. به‌ طور کلی انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و آماتورها شامل موارد زیر می‌شود:

انواع مکمل های بدنسازی برای اکتومورف‌های مبتدی

 

مکمل بدنسازی گینر

گینر یکی از بهترین مکمل‌ های بدنسازی برای افزایش وزن و ساخت عضلات در افراد لاغر به شمار می‌آید. این مکمل‌ها سرشار از کالری‌هایی هستند که میل کردن و هضم کردن آن راحت‌تر است. این مکمل از پودر پروتئین با کربوهیدرات فرآوری شده تهیه شده است.پروتئین موجود در آن از پروتئین موجود در آب پنیر و کربوهیدرات‌های آن از مالتودکسترین استخراج می‌شود.

مکمل بدنسازی BCAA

مکمل BCAA (اسیدهای امینه شاخه دار) از 3 نوع آمینواسید والین، لوسین و ایزولوسین تشکیل می‌شود. مکمل BCAA در عضلات شما به تقویت سنتز پروتئین، کاهش خستگی، تاخیر در شروع درد کمک کرده و مانع از تحلیل رفتن عضلات می‌شود. در این مکملها میزان اسید آمینه‌ متفاوت است و باید زیر نظر فرد متخصص نوع مناسب از آن را انتخاب کنید.

این مکمل بعد از انجام تمرینات شدید به ریکاوری عضلات کمک می‌کند و از بهترین مکمل های بدنسازی برای مبتدیان به شمار می‌آید. از دیگر خواص آن نیز می‌توان به بهبود عملکرد ورزشی و کمک به افزایش مصرف پروتئین اشاره کرد.

گلوتامین

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه‌ای است که در ساختار بدن انسان به میزان بسیار به کار می رود. این اسیدآمینه در بهبود فرایند رشد عضلات و کاهش مواد شیمیایی که باعث خستگی می‌شوند، تاثیر بسزایی دارد. با مصرف این مکمل سطح آمادگی جسمانی بدن بالا می‌رود و درنهایت می توانید مدت زمان بیشتری را برای انجام تمرینات در نظر بگیرید. از سوی دیگر مصرف گلوتامین باعث بهبود در عملکرد سیستم ایمنی بدن و فرآیند هضم طبیعی مواد مغذی در بدن خواهد شد.

آمینوانرژی

آمینوانرژی، از مکمل های بدنسازی برای مبتدیان و افراد تازه‌کار است. آمینواسیدها به سرعت بخشیدن به چربی‌سوزی و افزایش میزان متابولیسم چربی و نهایتا به کاهش وزن کمک می‌کنند. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد در افرادی که روزانه مکمل اسیدآمینه بیشتری مصرف می‌کنند و به شدت تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، درصد بیشتری چربی کاهش می‌دهند. از طرف دیگر با افزایش میزان چربی‌سوزی، عضلات نیز به مرور زمان رشد خواهند کرد.

پس اگر میزان عضلات بیشتر باشد، برای سوزاندن کالری و کاهش توده چربی بدن پتانسیل بیشتری خواهید داشت. به بیان دیگر میزان مصرف انرژی توسط بافت ماهیچه‌ای نسبت به بافت چربی بیشتر استو درنهایت سوخت و ‌ساز بدن شما به سمت عضله‌سازی (آنابولیسم) افزایش می‌یابد و درنتیجه کالری بیشتری خواهید سوزاند.

مکمل امگا3

مکمل امگا 3 یکی‌دیگر از بهترین انواع مکمل های بدنسازی برای مبتدیان است که در تقویت سلامت مفاصل، مغز، قلب و چشم موثر است. اکثر ورزشکاران به علت خاصیت ضدالتهابی که این مکمل دارد، آن را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. مصرف این مکمل به بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلانی کمک می‌کند. به‌طورکلی مزایای مصرف آن شامل افزایش کیفیت تمرینات بدنسازی، افزایش توده‌های عضلانی خالص و کمک به چربی‌سوزی، کاهش درد عضلانی و کمک به تامین سلامت عضلات می‌شود.

مولتی ویتامین در بدنسازی

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که افراد ورزشکار و بدنساز باید میزان بیشتری منیزیم، ویتامینهای گروه B، زینک و ویتامین C مصرف کنند. پس یکی از بهترین روش‌ها مصرف مکمل مولتی‌ ویتامین برای تامین ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. پس با مصرف این ویتامین‌ها خیلی سریع‌تر به اهداف بدنسازی خود، خواهید رسید.

بهترین مکمل های بدنسازی

قرص ال آرژنین 500 و 1000 نوتری پاد

قرص ال آرژنین نوتری پاد یک مکمل غذایی و بدنسازی است که موجب افزایش انرژی و توان برای تمرینات طولانی ورزشکاران و کمک به ساخت عضله می‌شود. همانطور که می دانید ال آرژنین یک اسید آمینه است. ال آرژنین در بدن به ماده شیمیایی موسوم به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق و بهبود جریان خون می گردد. ال آرژنین همچنین باعث ترشح هورمون رشد، انسولین و برخی مواد دیگر در بدن می‌شود.

از ال آرژنین برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شود. همچنین با توجه به سهولت تبدیل ال آرژنین به اسیدهای آمینه دیگر، ال آرژنین ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی و ترمیم عضلات و بافت های آسیب دیده را تسهیل می‌کند.

قرص های بلعیدنی 500 و 1000 میلی گرمی ال آرژنین نوتری پاد با بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت عالی (ساخت آلمان) قادرند به بهترین نحو نیاز ورزشکاران و دیگر مصرف کنندگان این مکمل را به ال آرژنین برطرف نمایند.

قرص ال کارنیتن 500 و 1000 نوتری پاد

قرص ال کارنیتین یکی از موارد کلیدی در فرآیند تولید انرژی در بدن است، به ویژه در ورزش و کاهش وزن، می‌تواند نقش موثری ایفا کند. این ترکیب به طور خاص برای استفاده از چربی‌ها به عنوان منبع انرژی بسیار مفید است، زیرا در انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری‌های سلول‌ها نقش دارد.

قلب نیز از اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی بهره‌مند می‌شود، و ال-کارنیتین به این فرآیند کمک می‌کند. این مکمل برای ورزشکاران که به دنبال افزایش استقامت و بهبود عملکرد خود هستند، و همچنین افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، بسیار مناسب است.

قرص‌های جوشان ال-کارنیتین نوتری پاد در دوزهای 500 و 1000 میلی‌گرم ارائه می‌شوند و با کیفیت بالا و طعم خوب خود، می‌توانند نیازهای ورزشکاران و کسانی که به تنظیم وزن خود اهمیت می‌دهند را برآورده کنند.

سخن پایانی:

تهیه انواع مکمل های بدنسازی مناسب برای افراد ورزشکار و به‌ویژه افراد مبتدی ممکن است کار ساده‌ای نباشد. پس قبل از تهیه مکمل ابتدا باید تیپ بدنی خود را بشناسید. به‌طور معمول اکثر افراد بدنساز برای رسیدن به نتیجه دلخواه در زمانی کوتاه‌تر به سراغ مصرف مکمل‌ های ورشی و بدن سازی می‌روند. در بازار انواع مختلفی از این مکمل‌ های بدنسازی وجود دارد که هر کدام آنها دارای کاربردهای مختلف و مناسب دسته خاصی از ورزشکاران هستند. از انواع این مکمل‌ ها می‌توان به مکمل‌ های عضله‌ ساز، چربی‌سوز و پروتئینی اشاره کرد. پیشنهاد می‌دهیم قبل از تهیه هر کدام از این مکمل‌‌ های بدنسازی با افراد کارشناس و حتی پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *