در این مطلب میخوانید

ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی چیست و روش های درمان آن کدام است؟

ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی
ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی
در این مطلب میخوانید

اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید، رفته رفته موهای خود را از دست خواهید داد. به‌ طورکلی ریزش مو همیشه علتی پیچیده و خاص ندارد و در برخی از موارد کمبود یک ماده معدنی و یا یک ویتامین مهم در بدن، می‌تواند باعث ریزش مو شود. ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کمبود ویتامین D و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که اگر میزان ویتامین دی در بدن کم باشد، ریزش مو خواهید داشت و این مورد یکی از دلایل ریزش مو و کمبود ویتامین دی می باشد. به بیان دیگر یکی از نقش‌های اصلی این ویتامین محلول در چربی، تحریک فولیکول‌های مو است. پس در صورت کمبود ویتامین دی در بدن، موها دیرتر رشد خواهند کرد. از طرف دیگر کمبود این ویتامین در بدن، با بیماری خودایمنی آلوپسی ارتباط دارد که باعث ریزش مو در سر و سایر نقاط بدن خواهد شد.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد زنانی که بین سنین 18 الی 45 سالگی، انواع ریزش مو یا آلوپسی را تجربه کردند، سطح ویتامین دی آنها پایین بوده است. از دلایل کمبود ویتامین دی می‌توان به استفاده از ضدآفتاب، در خانه ماندن و تغذیه نامناسب و حاوی مقادیر ناکافی از ویتامین دی اشاره کرد.

کمبود ویتامین D و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

 

ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی و نقش آن در سلامت و رشد مو

ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری است که در بیشتر عملکردهای بدن، نقش اساسی برعهده دارد. این ویتامین باعث حفظ سلامت دندان و استخوان شده و از شما در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و… محافظت می‌کند. با این وجود مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند ریزش مو می‌شود.

متخصصان اعتقاد دارند که این ویتامین باعث تحریک فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد و تقویت مو می‌شود. پس کمبود ویتامین دی می‌تواند سلامت مو را تهدید کند و در برخی از موارد باعث آلوپسی شود. به‌طورکلی مصرف ویتامین D به حفظ سلامت فولیکولهای مو کمک کرده و موجب حفظ ضخامت مو می‌شود و از ریزش زودرس موها جلوگیری می‌کند.

درمان ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین دی

اگر در مراحل اولیه ریزش مو، کمبود ویتامین دی به عنوان علت ریزش مو تشخیص داده شود، اولین اقدام قرار گرفتن در برابر نور خورشید به مدت 15 الی 20 روز و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D است. از سوی دیگر می‌توان به برنامه غذایی خود، مصرف مکمل ویتامین دی را اضافه کرد. مصرف این ویتامین بهموهای نازک و شکننده کمک می‌کند.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز هر فرد برای کنترل ریزش مو چقدر است؟

براساس بیانیه انجمن بین‌المللی غدد درون ریز، میزان ویتامین D موردنیاز در گروه‌های سنی مختلف به شرح زیر است:

  • کودکان در طول روز براساس وضعیت فیزیولوژیکی بدن خود، باید به میزان 400 تا 600 واحد بین‌المللی، ویتامین دی مصرف کنند.
  • بزرگسالانی که بین 19 تا 55 سال سن دارند، باید بدن آنها حدود 600 واحد ویتامین دی در طول روز دریافت کند.
  • بعد از 55 سالگی، به تدریج تراکم استخوان کاهش خواهد یافت و احتمال پوکی استخوان و شکستگی افزایش می‌یابد. به همین علت این دسته از افراد باید ویتامین دی بیشتری را مصرف کنند. بهتر است افراد این رده سنی بین 600 تا 800 واحد بین‌المللی از این ویتامین را باید در طول روز مصرف کنند.

آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است؟

کمبود ویتامین دی باعث آسیب رسیدن به سلامت فولیکول و کوتیکول مو می‌شود. از طرف دیگر کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث ایجاد اختلالات مرتبط با ریزش مو شود که به شرح زیر هستند:

  • ابتلا به نوعی ریزش موی وسیع موسوم به تلوژن افلوویوم
  • ایجاد علائم بیماری آلوپسی آره آتایا ریزش موی سکه ای

نکات مهم ارتباط ریزش مو و کمبود ویتامین دی

نکات مهم برای متوقف کردن ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین دی

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که در صورت کمبود ویتامین دی باید برای درمان ریزش مو، مکمل ویتامین دی را مصرف کنید. این مکمل‌ها را باید به همراه وعده‌های غذایی که چربی سالم دارند، مصرف کرد. به بیان دیگر چربی باعث جذب بهتر ویتامین دی در بدن می شود. منابع خوب ویتامین دی شامل تخم مرغ، ماهی‌هایی مانند قزل آلا، ساردین، شاه ماهی، کنسور تن ماهی، میگو، دانه‌های چیا، روغن کبد ماهی کاد و آووکادو می‌شود.
همچنین جودوسر، انواع بادام، پنیر، شیر، غلات، آجیل، قارچ و سویا نیز مواد غذایی سرشار از ویتامین دی هستند. مکمل ویتامین دی در اشکال مختلفی در بازر وجود دارد که با توجه به نیاز بدن می‌توان آنها را روزانه، هفته‌ای یکبار و حتی به صورت 1 بار در ماه، مصرف کرد.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن خطرناک است؟

ویتامین دی، ویتامین محلول در چربی است و به عنوان ویتامینی ضروری برای بدن شناخته می‌شود. اگرچه کمبود ویتامین‌های محلول در چربی نیز عوارض بسیاری را به دنبال دارد اما از سوی دیگر بدن قادر به دفع ویتامین‌های مازاد موجود در بدن نیست. به عبارتی با مصرف بیش از حد ویتامین دی ، این ویتامین در بدن تجمع می یابد که عوارض جدی به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف این ویتامین با پزشک مشورت کرده و با توجه به تجویز پزشک از مکمل های ویتامین دی استفاده کنید.

 

کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو می‌شود؟

کمبود بیوتین یا ویتامین B7، یکی از اصلی‌ترین دلایل نازک شدن موی سر است. مصرف این ویتامین برای حفظ سلامت مو، رشد آن و تقویت مو ضروری بوده و  در تولید انرژی نقش دارد.. کمبود بیوتین باعث ریزش، نازک شدن مو، طاسی و شکنندگی مو می شود. به‌طورکلی این ویتامین در مواد زیر وجود دارد:

  • تخم‌مرغ، گوشت و ماهی
  • دانه‌ها و آجیل مانند تخم کدو، گردو، بادام و تخم آفتابگردان
  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و جو دوسر
  • سبزیجات برگ‌دار مانند کلم بروکلی و اسفناج

سخن پایانی

ویتامین دی، ویتامین‌ محلول در چربی است که کمبود آن در بدن عوارض بسیاری دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض کمبود ویتامین دی در بدن، ریزش مو بوده که برای رفع این مشکل باید با توجه به تجویز پزشک این ویتامین را مصرف کنید. به بیان دیگر این ویتامین با تاثیری که در رشد فولیکول‌های جدید مو دارد، باعث رشد و تقویت مو می‌شود و درنهایت مانع ریزش موی سر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *