در این مطلب میخوانید

چرا باید از مکمل‌ های پوست و مو استفاده کنیم؟

چرا باید از مکمل های پوست و مو استفاده کنیم
چرا باید از مکمل های پوست و مو استفاده کنیم
در این مطلب میخوانید

خانم‌‌ها همواره می‌خواهند پوست و مو سالم و بدون آسیب داشته باشند. پس یکی از چالش‌هایی که همواره با آن روبرو هستند؛ داشتن موهای آسیب‌دیده و خشک و همچنین پوست پر از چین‌وچروک و کدر است. برای رفع این مشکلات می توان از مکمل‌های پوست و مو کمک گرفت. در ادامه تمام نکاتی که باید درمورد این مکمل‌ها را بدانید، ذکر شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.

مکانیسم اثر ویتامین‌های مکمل‌ های پوست و مو

داشتن موهای خوش حالت و پوست سالم، احساس خوبی را به فرد منتقل می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود، به بهترین شکل از پوست و موهای خود مراقبت کند. پوست و مو همواره در معرض رادیکال‌های آزاد که باعث تسریع روند پیر شدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند، قرار دارند.

اکثر این رادیکال‌های آزاد در محیط اطراف ما وجود دارند و بیشتر آنها توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید، دود سیگار و همچنین آلودگی هوا به وجود می‌آیند. با توجه به اینکه مو و پوست شما همواره در در معرض آسیب است، برای دفاع از پوست و مو، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، E، C و مواد معدنی همچون زینک و سلنیوم کمک کننده اند.

چگونه مکمل‌‌های مناسب برای پوست و مو انتخاب کنیم؟

این مکمل‌ها را پزشک برای تقویت،استحکام، رشد مو و بهبود وضعیت پوست تجویز می‌کند. این مکمل‌ها به‌منظور تکمیل ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین‌های گروه B، D، C،E، زینک و… مصرف می‌شوند. به‌طورکلی قبل از تهیه این مکمل‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید تا پس از انجام بررسی های لازم، کمبود ویتامین های بدن شما را تشخیص دهد و درنهایت بهترین مکمل‌ها را برای شما تجویز کند.

کیفیت و اثربخشی مواد تشکیل دهنده

بهترین روش برای انتخاب مناسب‌ترین مکمل، این است که فرآورده‌هایی را تهیه کنید که مواد اولیه به کار رفته در آنها دارای بهترین کیفیت باشند و از سوی دیگر، اثر بخشی مواد تشکیل دهنده ی آن ها دارای پشتوانه پژوهشی باشند. در کنار این لازم است اگر احتمال می دهید که به ماده خاصی حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.
همچنین باید نوع پوست و مو خود را به خوبی بشناسید تا در هنگام خرید، بتوانید بهترین مکمل را تهیه کنید.

موارد منع مصرف احتمالی

احتمال دارد مصرف بعضی از مکمل ها با برخی از داروهای دیگر، تداخل داشته و یا مصرف آنها در زمان شیردهی و بارداری دارای خطراتی باشد. پس پیشنهاد می‌دهیم قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید تا از موارد منع مصرف احتمالی آنها اطلاع یابید.

دوز رایج روزانه

بهترین زمان و بهترین میزان مصرف مکمل‌ها براساس نوع مواد و میزان موجود از ترکیبات در آن تعیین می‌شود. فاکتور دیگر کمبودهای احتمالی در بدن شما و شدت آنها است. پس برای اطلاع از بهترین دوز بهترین دوره مصرف لازم است با داروساز و پزشک مشورت کنید. متخصصین ممکن است از علایم بالینی، میزان پاسخدهی به مکمل و در صورت نیاز از شاخص های آزمایشگاهی برای تعیین بهترین دوز و دوره مصرف برای شما کمک بگیرند.

مزایای استفاده از مکمل های پوست و مو

مزایای استفاده از مکمل‌های پوست و مو

استفاده از این مکمل‌ها مزایای بسیاری برای پوست و مو دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• شاداب کردن پوست و مو
• کاهش چین و چروک‌های پوست
• بهبود سلامت و کیفیت طراوت و جوانی در پوست
• بهبود آکنه و جلوگیری از تشکیل آن
• بهبود علایم دیگر همچون اگزما، شکنندگی ناخن، ریزش مو، نازک و شکننده بودن موها

رایج‌ترین ترکیبات تشکیل‌دهنده مکمل‌های پوست و مو

معمولاً از ترکیبات زیر در تهیه مکمل‌های پوست و مو استفاده می‌شود:

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B یکی از رایج‌ترین ترکیبات تشکیل‌دهنده این مکمل‌ها هستند. ویتامین B7 یا بیوتین از مهمترین ویتامین های گروه ب مورد استفاده در تهیه مکمل های پوست و مو است. این ویتامین محلول در آب تأثیر بسزایی در افزایش استحکام مو و حفظ سلامت پوست و رفع شکنندگی ناخن ها دارد.

ویتامین C

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قویی است که به تشکیل کلاژن کمک می‌کند. از سوی دیگر این ویتامین تأثیر بسزایی در افزایش جذب آهن در بدن دارد.

ویتامین A

ازآنجایی‌که این ویتامین در تشکیل سبوم نقش دارد، پس می‌تواند به افزایش استحکام مو و حفظ سلامت پوست سر نیز کمک کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین A در بدن، باعث خشک شدن پوست سر، تحریک، ایجاد خارش و درنهایت شکنندگی مو می‌شود.

زینک

زینک یا روی یکی از مواد معدنی ضروری است که برای تکثیر تمام سلولهایی که میزان تکثیر در آنها بالاست ضروری است و سلولهای پوست و مو جزء این دسته از سلولهای بدن هستند. وظیفه دیگر زینک کمک به تنظیم غددی است که ترشح سبوم در پوست سر را انجام می‌دهند.. (ترشح سبوم در تنظیم میزان چربی پوست و هیدراسیون و شادابی پوست نقش دارد). ازسوی‌دیگر این ماده با کمک به تنظیم سطح دی هیدروتستوسترون مانع از ریزش مو می‌شود.

آهن

آهن عنصری ضروری و مهم است که با شرکت در ساختار هموگلوبین و گلبولهای قرمز در حمل اکسیژن به سلول‌ها نقش داردکمبود آهن از علل مهم کم خونی است. این ماده تأثیر بسزایی در رشد مو دارد و یکی از دلایل اصلی ریزش مو در خانم‌ها، کمبود آهن است. کلسیم
کلسیم یکی دیگر از مواد ضروری موجود در بدن است که در حفظ سلامت پوست و مو و ناخن نقش بسزایی دارد. این ماده معدنی مهم در شیر پاستوریزه، شیر سویا، کلم بروکلین، شلغم، بادام و… یافت می‌شود.

انتخاب مکمل های پوست و مو

قبل از تهیه مکمل‌های پوست و مو ممکن است سؤالات زیر ذهن شما را به خود مشغول کند:

این مکمل‌ها از ترکیب انواع موادمعدنی و ویتامین‌ها ساخته می‌شوند، پس در حالت عادی و تا رفع کمبودهای احتمالی مصرف آنها هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته وجود دوزهای بالای مواد مغذی ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و یا در دوران شیردهی و بارداری باعث بروز مشکلاتی شود. جهت مصرف مکملها حتما از مشاوره با پزشک و داروساز خود کمک بگیرید.

خیر مصرف این ویتامین‌ها در افزایش وزن تأثیر بسیاری ندارند و هدف اصلی آنها حفظ سلامت پوست و افزایش استحکام مو است. البته بعضی از این مکمل ها ممکن است موجب افزایش اشتهای شما شوند. اگر در رژیم کاهش وزن هستید و با امصرف مکملی احساس افزایش اشتها می کنید به طوری که کنترل مصرف غذا برای شما مشکل شده است با پزشک یا داروساز خود برای تغییر به یک مکمل مناسبتر مشورت کنید.

سخن پایانی
مکمل‌های پوست و مو یکی از موارد مهم و ضروری برای حفظ سلامت و تقویت پوست و مو به شمار می‌آید که مصرف آنها در کنار رعایت نکات کلی مرتبط با مراقبت از پوست و مو ناخن ها مزایای بسیاری دارد. نکته مهم این است که قبل از مصرف این مکمل‌ها باید با پزشک مشورت کنید. به‌طورکلی با مطالعه این مطالب می‌توانید پاسخ تمامی سؤالات خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *