در این مطلب میخوانید

همه چیز در مورد مکمل گلوکزآمین – فواید مصرف و انواع گلوکزامین

گلوکز آمین
گلوکز آمین
در این مطلب میخوانید

در این مقاله می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد چیستی گلوکزآمین ، فواید مصرف، نحوه و زمان استفاده و عوارض جانبی آن بیابید. گلوکزامین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این مکمل به عنوان یک جزء مهم برای سلامت مفاصل شناخته شده است.

این ترکیب به حمایت از ساختار غضروف در مفاصل و حفظ سلامت و انعطاف پذیری آنها کمک می‌کند. غضروف ساختار مهمی است که به استخوان‌ها اجازه می‌دهد بدون سایش روی یکدیگر حرکت کنند.

شرایطی مانند افزایش سن، آسیب‌های مفصلی و التهاب مفاصل می‌تواند تولید گلوکزآمین را کاهش دهد یا به آن آسیب برساند. به همین دلیل از مکمل‌ های گلوکزآمین برای حفظ سلامت مفاصل و کاهش ناراحتی مفاصل استفاده می‌شود.

انواع گلوکزآمین

گلوکزآمین در انواع مختلفی ممکن است در فرآورده ها به کار برده شود. دو نوع از متداول ترین انواعِ گلوکزامین، گلوکزآمین هیدروکلراید و گلوکزآمین سولفات هستند. مطالعات بالینی بر روی هر دو نوع انجام شده است و هر دوترکیب دارای اثربخشی بالینی هستند. گلوکزامین هیدروکلراید این مزیت رادارد که مولکول کوچکتری است و در مکملهای ترکیبی از گلوکزامین که آنرابا کندروئیتین، MSM و مواد دیگر همراه می کنند می توان مقدار مواد موثره بیشتری را در هر قرص یا کپسول وارد کرد. این کمک می کند که مصرف کننده در مکملهای ترکیبی نیز بتواند حداقل مقدار مورد نیاز از Glucosamine یعنی 1500 میلی گرم در روز را به بدن برساند.

گلوکزآمین، کندرویتین و MSM

متیل سولفونیل متان (MSM) یک شکل طبیعی از گوگرد است که به حمایت از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در سراسر بدن کمک می‌کند. کندرویتین، گلوکزامین و MSM  ترکیبی است که به عنوان مکمل  مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان استئوآرتریت (آرتروز)، آسیب دیدگی  تاندون ها و لیگامانها در ورزش و سایر اختلالات مفصلی مؤثر می باشد.

بیشترین مطالعات در خصوص اثربخشی این مکمل در استئوآرتریت (آرتروز) انجام شده است و در مورد سایر مشکلات تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این محصول معمولاً به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می گیرد و و نباید به جای داروهای توصیه شده توسط پزشک استفاده شود.

انواع گلوکزآمین

 فواید مصرف گلوکزآمین

مصرف مکمل‌های گلوکزآمین دارای فواید زیر می‌باشد:

استئوآرتریت (سائیدگی مفاصل)

مکمل‌های گلوکزامین اغلب برای درمان انواع بیماری‌های استخوان و مفاصل استفاده می‌شود. این ماده به طور خاص به دلیل پتانسیل آن برای درمان علائم و پیشرفت بیماری مرتبط با استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته است.

افزایش مایع میان مفصلی با مصرف قرص گلوکزآمین

یکی از نقش‌های اصلی گلوکزامین به طور طبیعی حمایت از رشد سالم بافت‌های بین مفاصل است. غضروف یک نوع بافت  همبند یا پیوندی است که انتهای استخوان‌ها را در محل اتصال مفاصل می‌پوشاند.

این نوع بافت، همراه با یک مایع روان‌کننده به نام مایع سینوویال، به استخوان‌ها اجازه می‌دهد آزادانه روی یکدیگر حرکت کنند و اصطکاک را به حداقل برسانند و در نتیجه حرکت بدون درد را در مفاصل ایجاد می‌کنند.

گلوکزامین به ساخت ترکیبات شیمیایی مختلف که در تشکیل غضروف مفصل و مایع سینوویال دخیل هستند کمک می‌کند. در واقع، مطالعات علمی نشان می‌دهد که مکمل‌های گلوکزامین می‌توانند با جلوگیری از تخریب غضروف، از بافت مفصلی محافظت کنند.

معرفی بهترین قرص مکمل گلوکوزآمین

جوینت پاد نوتری پاد شامل ترکیبات: گلوکزآمین هیدروکلراید، کندروئیتین سولفات، MSM، هیالورونیک اسید، کلسیم فروکتوبورات  است. پیشنهاد می شود بهترین قرص گلوکوزآمین را روزانه 3 عدد یا بر اساس دستور پزشک مصرف نمایید.

اثر اجزای جوینت پاد با مقادیر موجود در فرآورده های این قرص، در مشکلات مفصلی به ویژه آرتروز متکی به شواهد علمی می باشد. فرآورده هایی که فقط حاوی گلوکزآمین و کندروئیتین می باشند نیاز به چند هفته زمان برای اثر گذاری دارند، از سوی دیگر آغاز تاثیر کلسیم فروکتوبورات کمتر می باشد و به دلیل اثرات ضد التهابی قابل توجه، زمان شروع تاثیر گذاری در این جوینت پاد نوتری پاد به یک الی دو هفته کاهش یافته است.

  فواید بهترین قرص گلوکزآمین

فواید قرص گلوکزآمین

استفاده مداوم از قرص‌های گلوکزامین فواید زیر را به همراه دارد:

خواص قرص گلوکزامین برای مفاصل

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف روزانه مکمل گلوکزامین می‌تواند درمان مؤثر و طولانی‌مدتی برای استئوآرتریت باشد که باعث کاهش قابل توجه درد مفاصل، حفظ فضای مفصلی و به طور کلی کاهش پیشرفت بیماری می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که نشانگرهای آرتریت روماتوئید در موش‌هایی که با اشکال مختلف گلوکزامین درمان شده‌اند به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اما برخلاف این یافته در یک مطالعه انسانی، استفاده از گلوکزامین تغییرات قابل توجهی را در پیشرفت آرتریت روماتوئید ایجاد نکرد. با این حال، شرکت کنندگان در مطالعه بهبود قابل توجه علائم را گزارش کردند. باید توجه داشت که در مبتلایان به روماتوئید آرتریت ممکن است بعد از گذشت سالیان آرتروز به بیماری اولیه (روماتوئید آرتریت) اضافه شود.

نقش گلوکزآمین در کاهش التهاب

گلوکزامین اغلب به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان علائم بیماری‌های مختلف التهابی استفاده می‌شود. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که گلوکزامین اثر ضد التهابی قابل توجهی روی سلول‌های درگیر در تشکیل استخوان دارد.

مطالعه‌ای روی بیش از 200 نفر نشان داد که مکمل گلوکزامین دو نشانگر بیوشیمیایی خاص التهاب را کاهش می‌دهد. همین مطالعه همچنین مشاهده کرد که افرادی که گلوکزامین همراه با کندرویتین مصرف می‌کردند، کاهش بیشتری در نشانگرهای التهابی داشتند.

گلوکزآمین در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

به طور طبیعی در صدف‌هایی مانند میگو و خرچنگ، استخوان مغز و منابع گیاهی مانند توت سیاه و قارچ یافت می‌شود. همچنین می‌توان آن را در آزمایشگاه با استفاده از مخمرهای مختلف تولید کرد.
گزارش شده است که در قارچ‌ها، انگور فرنگی سیاه، به وفور در گندم، سویا، ذرت و جو یافت می‌شود. با این حال، مقدار گلوکزامین گرفته شده از غذا گاهی اوقات کافی نیست. در این موارد می‌توان از مکمل‌های گلوکزآمین کمک گرفت.

نحوه مصرف گلوکزامین و دوز مصرفی

برای اثربخشی بالقوه مکمل گلوکزامین خوراکی و بهره مندی از فواید مصرف گلوکزآمین، 500 میلی‌گرم سه بار در روز با مجموع دوز روزانه 1500 میلی‌گرم توصیه می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده در حالی که مصرف روزانه 1500 میلی گرم گلوکزامین بی خطر است، تصور می‌شود که می‌توان از دوزهای بالاتر برای بهبود علائم بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت استفاده کرد.

فواید قرص گلوکزآمین

عوارض جانبی گلوکزامین

برای اکثر افراد، گلوکزامین ماده مضری نیست و به همین دلیل است که مکمل‌های گلوکزامین برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، برخی از عوارض جانبی ممکن است به ندرت رخ دهد، عوارض جانبی احتمالی گلوکزامین شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عوارض گوارشی مانند تهوع و استفراغ و اسهال
  • احساس سوزش دردناک در قفسه سینه
  • معده درد

تداخلات دارویی گلوکزامین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی گلوکزآمین به سه بخش عمده زیر تقسیم بندی می‌شود:

تداخلات دارویی خیلی خطرناک

وارفارین: گلوکزامین اثر وارفارین را تشدید می‌کند؛ که به طور بالقوه ممکن است سبب خونریزی شود. مصرف این دو دارو باهم معمولا توصیه نمی شود مگر حسب صلاحدید پزشک.

موارد احتیاط مصرف مکمل گلوکز آمین

  • بارداری و شیردهی: این مکمل مناسب برای بزرگسالان 18 سال به بالا است، در موارد بارداری و شیردهی، بیماری یا مصرف داروها با مشورت پزشک مصرف شود.
  • انواع سرطان‌ها: مبتلایان بهانواع سرطان‌ها که در حال درمان هستند، بهتر است تحت نظر پزشک از مکمل گلوکزآمین استفاده نمایند.
  • دیابت: گلوکزامین برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر در نظر گرفته می‌شود.
  • آسم: گلوکوزامین ممکن است موجب تشدید آسم در افراد مستعد شود.
  • آلرژی: برخی از مکمل‌های گلوکوزامین از پوسته صدف تولید می‌شوند. اشخاصی که به این ماده حساسیت دارند باید محتاط باشند. هرچند موسسه ملی سلامت هنوز واکنش‌های آلرژیک پس از مصرف گلوکوزامین را در چنین افرادی اعلام نکرده است.

مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون: مثل داروهای دارای ماده فعال وارفارین (کومادین و وارفارین). مصرف گلوکزامین به تنهایی یا همراه با مکمل کندرویتین ممکن است اثرات داروهای رقیق کننده خون را افزایش دهد. این تداخل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *