در این مطلب میخوانید

روش های تقویت استخوان بندی کودکان

استخوان یندی سالم برای کودکان
استخوان یندی سالم برای کودکان
در این مطلب میخوانید

سلامت و استحکام استخوان ها امری ضروری در کودکی و بزرگسالی است که باید از کودکی برای آن سرمایه گذاری کرد زیرا 90 درصد رشد استخوان تا قبل ازبیست سالگی اتفاق می‌افتد و بیشتر استحکام استخوان بندی ما در دوران کودکی و نوجوانی، زمانی که استخوان ها در حال رشد هستند، صورت می‌گیرد.

استخوان‌ بندی کودکان از لحاظ ساختاری و عملکردی با استخوان‌ بندی بزرگسالان تفاوت‌های مهمی دارد. در کودکان، استخوان‌ ها هنوز در حال رشد و توسعه هستند، و این فرآیند تا رسیدن به سن بلوغ ادامه دارد. بهترین روش برای تقویت استخوان بندی کودکان داشتن تغذیه سالم و تحرک است، در این مقاله راهکار های مفید جهت تقویت استخوان بندی کودکان را بیان خواهیم کرد.

 چند روش موثر برای تقویت استخوان بندی کودکان

برای تقویت استخوان‌ بندی کودکان، توجه به تغذیه و فعالیت‌های بدنی اهمیت زیادی دارد. در اینجا چند روش خانگی و موثر برای تقویت استخوان‌های کودکان آورده شده است.

روش های تقویت استخوان بندی کودکان کدامند؟

مصرف یتامین دی برای کودکان

ویتامین D به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند و می‌توان آن را ازروش های مختلفی کسب کرد که در ادامه مقاله برای شما بیان کرده ایم.

  • برای دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید روزانه 10 الی 15 دقیقه کودکان در معرض نور خورشید قرار گیرند که بهترین زمان برای این کار صبح زود یا اواخر بعد از ظهر است.
    مهم است که هرگز اجازه ندهید پوست کودکتان در زیر نور خورشید قرمز شود یا شروع به سوختن کند. نوزادان زیر شش ماه هرگز نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار گیرند.
  • برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین D شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و تن، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو هستند. علاوه بر این، برخی مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر، آب پرتقال و غلات صبحانه نیز مفید هستند.
  • در صورتی که کودکان به میزان کافی ویتامین D از طریق منابع طبیعی دریافت نکنند، می‌توان از مکمل‌ های ویتامین D کمک گرفت.

توجه داشته باشید که کمبود ویتامین دی تاثیرا منفی برای بدن به همراه دارد برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد میکنم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

کمبود ویتامین دی

کودک من روزانه به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

اگر نگران این هستید که فرزندتان ویتامین D کافی دریافت نمی‌کند، غذاهای غنی از ویتامین D بیشتری به او بدهید. اگر نمی‌دانید چه مقدار ویتامین D در هر سن برای کودکان ضروری است مقادیر زیر را به عنوان نیاز روزانه کودکتان به ویتامین دی لحاظ کنید.

  • بدو تولد تا 6 ماهگی: 0.4 میکروگرم
  • 7 تا 12 ماهگی: 0.5 میکروگرم
  • 1 تا 3 سالگی: 0.9 میکروگرم
  • 4 تا 8 سالگی: 1.2 میکروگرم
  • 9 تا 13 سالگی: 1.8 میکروگرم

البته قبل از اینکه به کودکتان مکمل ویتامین D بدهید، حتما با پزشک صحبت کنید و در این باره مشورت کنید.

ویتامین D مورد نیاز کودکان روزانه چقدر است؟

مصرف ویتامین کا برای کودکان

تصور می‌شود ویتامین K باعث تحریک استخوان سازی می‌شود و جهت به کارگیری کلسیم در استخوان ضروری است. سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج، و برخی حبوبات مانند لوبیا سبز و نخود فرنگی و مغزهایی مانند پسته و گردو منابع خوبی از ویتامین K هستند که می‌توانند در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.

ورزش و فعالیت های بدنی

ورزش و فعالیت‌های بدنی نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان‌ بندی کودکان ایفا می‌کنند. فعالیت‌های ورزشی علاوه بر کمک به سلامت کلی، به تقویت و رشد صحیح استخوان‌ها کمک می‌کنند. در واقع تحمل وزن توسط استخوان در هنگام ورزش (weight bearning exercise) باعث قوی تر و متراکمتر شدن آن ها می‌شوند. شرکت در فعالیت های بدنی ممکن است بهترین کاری باشد که کودک شما می‌تواند برای ارتقای سلامت استخوان انجام دهد. ثابت شده است که نوجوانانی که فعال نیستند تراکم استخوان کمتری نسبت به نوجوانانی که درفعالیت های بدنی منظم شرکت می‌کنند دارند.

در اینجا به برخی از بهترین ورزش‌ها و فعالیت‌ها برای تقویت استخوان‌ بندی کودکان اشاره می‌کنیم

  • فعالیت‌هایی مانند دویدن، پریدن، پیاده‌روی و بازی‌های فعال، به تقویت استخوان‌ بندی کودکان کمک می‌کنند. این فعالیت‌ها باعث تحریک رشد استخوان‌ ها و افزایش تراکم آنها می‌شوند.
  • تمرینات مقاومتی مانند استفاده از وزنه‌های سبک یا نوارهای مقاومتی می‌توانند به تقویت عضلات و استخوان‌ بندی کودکان کمک کنند. این نوع تمرینات به ویژه برای کودکان بالای 7 سال توصیه می‌شود.
  • کودکان باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل بازی در فضای باز، دوچرخه‌ سواری، شنا و ورزش‌های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال باشد. این فعالیت‌ها باعث تقویت استخوان‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن می‌شوند.

برای دستیابی به بهترین نتایج، ورزش باید با تغذیه مناسب ترکیب شود. رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D به همراه فعالیت‌های ورزشی به تقویت بیشتر استخوان‌ها کمک می‌کند. با رعایت این نکات و ایجاد عادت‌ های سالم ورزشی در کودکان، می‌توان به تقویت استخوان‌ بندی کودکان و پیشگیری از مشکلات آینده کمک کرد.

چگونه ورزش به تقویت استخوان بندی کمک می‌کند؟

تمرینات منظم که همراه با تحمل وزن ( تمریناتی که در آنها ماهیچه ها و استخوان ها در برابر گرانش وزن بدن را تحمل می‌کنند.) استخوان ها را تحریک کرده و آنها را قوی تر می‌کند. نمونه هایی از تمریناتی که برای تقویت استخوان بندی مناسبند عبارتند از: دویدن، پریدن، رقصیدن و پرش.

  • کودکان 1 تا 4 ساله باید حداقل 180 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند.
  • کودکان 5 تا 18 ساله باید هر روز 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

تغذیه چه تاثیری بر استخوان بندی کودکان دارد؟

تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان بندی کودکان دارد که توجه به تغذیه درست و سالم برای کودکان امری بسیار ضروری است. در ادامه چندین ماده غذایی مفید را معرفی کردیم:

  • مصرف لبنیاتی مانند شیر، ماست، و پنیر که منابع غنی از کلسیم هستند، برای رشد و تقویت استخوان‌ بندی ضروری می‌باشند.
  • سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم و بروکلی سرشار از کلسیم و ویتامین K هستند که به تقویت استخوان‌ ها کمک می‌کنند.
  • ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین منبع خوبی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا-3 هستند که جذب کلسیم را بهبود می‌بخشند و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند.
  • تخم‌مرغ حاوی پروتئین و ویتامین D است که برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری است.
  • آجیل هایی مانند بادام، تخمه کدو و کنجد منابع غنی از کلسیم و مواد معدنی مهم دیگر هستند که به تقویت استخوان‌ ها کمک می‌کنند.
  • حبوباتی مانند لوبیا و نخود فرنگی حاوی کلسیم و پروتئین هستند که برای رشد استخوان‌ها مفیدند.
  • میوه‌هایی مانند پرتقال، توت فرنگی و کیوی منابع خوبی از ویتامین C هستند که به تولید کلاژن، که یکی از اجزای اساسی استخوان است، کمک می‌کنند.

با گنجاندن این مواد غذایی که حاوی فسفر، منیزیم و پروتئین هستند، در رژیم غذایی روزانه کودکان، می‌توان به تقویت استخوان‌ بندی آنها کمک کرد و سلامت آینده آنها را تضمین نمود.

چند نکته تغذیه ای که بر استخوان بندی کودکان اثر می‌گذارد؟

  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد و بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها محدود شود .
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به طور کلی استخوان‌ های قوی‌تری دارند و کمتر دچار اختلالات استخوانی می‌شوند .

با رعایت این چند مورد، می‌توان به تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ بندی کودکان کمک کرد و زمینه‌ را برای رشد سالم آن‌ها فراهم کرد.

چه چیز دیگری به ساخت استخوان های سالم کمک می‌کند؟

علاوه بر دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، مطمئن شوید که کودک شما از چه محصولاتی باید اجتناب کنند؟
• تنباکو
• الکل
• قهوه یا چای
• نوشابه های گازدار

بیشترین سن رشد استخوان برای کودکان درچه سنی است؟

در سن بلوغ استخوان ها سریع تر از هر زمان دیگری رشد می‌کنند؛ برای دختران 11 تا 15 و برای پسران 12 تا 16.
در نهایت اگر کودک شما با تشخیص پزشک برای تقویت استخوان ها نیاز به مصرف مکمل غذایی داشت می‌توانید به مکمل های نوتری پاد اعتماد نمایید که یکی از بهترین مکمل های دارویی در نوع خود هستند.
مکمل‌های نوتری پاد برای تقویت استخوان و مفاصل کودکان بسیار مفید هستند و به دلیل داشتن ترکیبات مهم و ضروری، نقش اساسی در رشد و تقویت ساختار استخوانی و مفاصل ایفا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مکمل‌های نوتری پاد برای این منظور شامل موارد زیر هستند.

مکمل های تقویت استخوان و مفاصل کودکان نوتری پاد

شرکت نوتری انواع مختلفی از مکمل های دارویی را تولید و عرضه می‌کند که در ادامه ما چند مکمل تقویت استخوان مناسب برای کودکان را معرفی کرده‌ایم، اما لطفا قبل از هرگونه مصرف با پزشک مشورت کنید.

مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین D نوتری پاد

مکمل حاوی کلسیم و ویتامین D از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مکمل‌ها برای تقویت استخوان‌ بندی و سلامت مفاصل هستند. کلسیم به عنوان عنصر اصلی سازنده استخوان و ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم ضروری است.

از آنجایی که خوردن قرص برای کودکان سخت است این مکمل به صورت قرص جوشان تولید شده و در ساخت آن از طعم دهنده های بدون  ضرر ساخت سوئیس استفاده شده (در دو طعم لیمو و بلوبری) که مصرف آن را برای کودکان لذت بخش می‌کند.

 

قرص کلسیم + ویتامین دی نوتری پاد

 

کلسیم + منیزیم + زینک + ویتامین دی جوشان نوتری پاد

منیزیم و روی موجود مکمل ترکیبی منیزیم و زینک از عناصر مهم برای سلامت استخوان‌ها هستند. منیزیم به متابولیسم کلسیم و روی به تولید سلول‌های استخوانی کمک می‌کند. این مکمل نیز به صورت قرص جوشان و دو طعم بلوبری و لیمویی دارد و مصرف آن برای کودکان آسان است.

کلسیم + منیزیم + زینک + ویتامین دی جوشان

بهترین مکمل‌های حاوی ویتامین برای تقویت استخوان بندی کودکان

ویتامین K به تقویت ساختار استخوان بندی کودکان و جلوگیری از شکستگی‌های احتمالی کمک می‌کند. مصرف این مکمل‌ها به خصوص در دوره‌های رشد سریع کودکان توصیه می‌شود.

قرص ویتامین دی + کا 1 + کا 2 نوتری پاد مکملی مناسب بوده زیرا هم حاوی ویتامین دی و هم ویتامین کا می‌باشد.

این مکمل‌ها با تامین مواد مغذی ضروری، به تقویت استخوان‌ بندی و مفاصل کودکان کمک می‌کنند و می‌توانند به عنوان یک بخش مکمل در کنار تغذیه سالم و ورزش منظم مورد استفاده قرار گیرند.

نتیجه:

مراقبت از سلامت استخوان‌ بندی کودکان از طریق تشویق به فعالیت‌های بدنی مناسب، تغذیه سالم و پیگیری وضعیت رشد آنها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاثیر مستقیم بر زندگی بزرگسالی آنان دارد پس برای رشد سالم و درست کودکانتان کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *