در این مطلب میخوانید

مکمل های ورزشی چیست و انواع مکمل های ورزشی

مکمل های وزشی چه تاثیری بر بدن ورزشکاران دارند؟
مکمل های وزشی چه تاثیری بر بدن ورزشکاران دارند؟
در این مطلب میخوانید

مکمل های ورزشی در کاهش وزن، عضله‌سازی، بهبود ظاهر ورزشکار و تامین مواد ضروری بدن نقش دارد. به بیان دیگر این مکمل‌ ها باعث افزایش توانایی بدن در ساخت ماهیچه‌ های بدن می‌شود. در اکثر موارد افراد بدنساز مصرف مکمل را با کراتین، مولتی‌‍ ویتامین، پروتئین، گینر و همچنین چربی‌ سوز یا ال-کارنیتین شروع می‌کنند. در ادامه همه چیز در مورد مکمل‌ های ورزشی و انواع آن ذکر شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دسته‌بندی مکمل‌ های ورزشی بر اساس نوع ورزش

مکمل‌ ورزشی از موادی تشکیل شده است که به طور معمول در ترکیب با رژیم غذایی و تمرینات ورزشی مصرف خواهند شد. هدف اصلی استفاده از مکمل‌ های ورزشی بهبود نتایج و افزایش عملکرد ورزشکاران، جبران کمبود برخی از مواد مغذی و همچنین بهبود عملکرد ورزشکار است. مکمل‌ های تغذیه‌ای توسط برخی از منابع به 3 دسته مکمل‌ های رژیمی، غذا های ورزشی و مکمل‌ های بهبود دهنده عملکرد تقسیم‌بندی می‌شوند.

مکمل‌ های تغذیه‌ای برای ورزشکاران توسط برخی از منابع به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

• مکمل های رژیمی
• غذا های ورزشی
• مکمل های بهبود دهنده
این مکمل‌ها شامل مواد معدنی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کراتین، مکمل‌های گیاهی مانند ماکا، ریشه ریزوما، گینسینگ و همچنین بتا آلانین می‌شود. دسته‌بندی دیگر مکمل‌ های بدنسازی با توجه به نوع ورزش مانند ورزش دو میدانی، دوچرخه‌سواری، کوه‌نوردی، بدنسازی و سایر موارد دیگر صورت می‌گیرد.

دسته بندی مکمل های ورزشی بر اساس نوع ورزش ورزشکاران

 

انواع مکمل‌ های دارویی ورزشی

مکمل‌ های ورزشی انواع مختلفی داشته که هر کدام از آنها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارد. به‌ طورکلی از انواع مکمل‌ ورزشی دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تاثیر مکمل های ورزشی مولتی‌ویتامین‌

مولتی‌ ویتامین یکی از بهترین مکمل‌ها برای افراد ورزشکار و غیر ورزشکار است. ناگفته نماند این مکمل توانایی رشد عضله ندارد و فقط به منظور حفظ سلامت فرد استفاده می‌شود. مولتی‌ ویتامین تاثیر بسزایی در کاهش بیماری‌ها دارد. انواع مختلفی از این مکمل در بازار موجود است که بهترین آن حاوی ویتامین‌ E، D، K، A، ویتامین‌های گروه B (مانند تیامین، فولیک اسید، B6 و ریبوفلاوین) و همچنین منیزیم، روی، پتاسیم و کلسیم خواهد بود. به بیان دیگر این مکمل باید دارای املاح معدنی و ویتامین باشد که نیازهای بدن را تامین کند.

2. تاثیر مکمل های ورزشی کراتین

کراتین یکی از مکمل‌ های ورزشی است که توانایی تامین انرژی بدن در هنگام ورزش را دارد. کراتین سرشار از آمینواسیدهایی است که به صورت طبیعی، بدن آنها را تولید می‌کند. با این وجود این محصول تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. از محصولات دارای کراتین می‌توان به انواع ماهی مانند ماهی سالمون، تن ماهی، ماکیان و سوشی اشاره کرد.

مکمل کراتین یکی از مکمل‌ های بدنسازی بی‌خطر و ایمن است که باعث افزایش حجم عضلات، قدرت و انرژی می‌شود. اجرای دوره بارگیری سریع یکی از روش‌های رایج مصرف مکمل کراتین است که در این روش 3 گرم مکمل بین 5 تا 7 روز استفاده می‌شود. از سوی دیگر کراتین مونوهیدرات یکی از رایج‌ترین انواع کراتین به شمار می‌آید.

3. تاثیر مکمل های ورزشی آمینواسید شاخه‌ای (BCAA)

افرادی که قصد کاهش وزن با استفاده از رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های شدید دارند، باید در کنار این موارد این آمینواسیدها را نیز مصرف کنند. آمینواسید شاخه‌ای دارای کربن، ایزولیوسین، والین و لیوسین است که انرژی موجود در آن توانایی تولید پروتئین را دارد. افراد وزنه‌بردار همواره با مشکل تحلیل عضله مواجه هستند به همین منظور باید قبل و بعد از تمرین کردن پروتئین مصرف کنند.

همچنین در صورت بلند کردن وزنه‌های سنگین در مدت کوتاه و انجام ورزش‌های کاردیو بایم بهتر است مکمل BCAA را مصرف کنند. از سوی دیگر مصرف این مکمل برای افراد ورزشکاری که چند ساعت در روز غذا نمی‌خورند نیز امری ضروری است. این مکمل‌ها در پودرهای خوراکی، شکلات و شیک وجود دارند.

4. تاثیر مکمل ورزشی پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر یک مکمل ورزشی مفید دیگر است که باید پس از انجام تمرین، ورزشکاران مصرف کنند. این پروتئین مانند مکمل BCAA مکملی رایج در بین ورزشکاران مقاومتی است و تاثیر بسزایی در سنتز پروتئین دارد. این مکمل برای رشد عضله و متابولیسم بدن نیز مناسب بوده و برای افراد ورزشکار مکملی لذیذ محسوب می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

بدنسازی یکی از رشته های ورزشی بسیار کاربردی برای داشتن اندامی زیبا و سالم است. در ورزش بدنسازی تمرکز بر روی تقویت و شکل فرم دهی دلخواه عضلات است. یکی از موارد مهمی که در بدنسازی تاثیر بسیاری دارد تغذیه ورزشکار است که باید طبق برنامه تغذیه مناسب همراه با مکمل های تقویت عضلات و چربی سوز و پروتئین ساز را مصرف نماید. در زیر دو دسته از بهترین مکمل های بدنسازی نوتری پاد معرفی شده اند:

مکمل های بدنسازی حاوی ال آرژنین

مکمل ال آرژنین یک اسید آمینه است که برای تولید پروتئین در بدن ضروری می‌باشد. کاربرد ال آرژنین در بهبود عملکرد ورزشی و همچنین جهت ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی,ترمیم عضلات و بافت های آسیب دیده می باشد. قرص های بلعیدنی ال آرژنین در دو دوز 500 و 1000 میلی گرمی توسط شرکت نوتری پاد تولید شده اند که به بهترین نحو می‌تواند نیاز ورزشکاران بدنساز را برطرف نماید.

 

مکمل ال آرژنین چه کاربردی دارد؟ مکمل های ورزشی

مکمل های بدنسازی حاوی ال کارنیتین

ال کارنتین (L-Carnitine) یک ترکیب طبیعی است که در بدن از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌شود و نقش مهمی در تولید انرژی دارد. این مکمل به حمل و نقل اسیدهای چرب به داخل میتوکندری‌ ها کمک می‌کند، جایی که این اسیدها به انرژی تبدیل می‌شوند. ال کارنتین در بدنسازی و کاهش وزن به عنوان یک مکمل پرمصرف شناخته شده است.

ال کارنیتین 1000 جوشان ال کارنیتین 500 جوشان

انواع مکمل‌ های غذایی ورزشی

اکثر مکمل‌ های غذایی بدنسازی در گروه اسیدهای آمینه، گینرها، چربی‌ها و سایر موارد دیگر دسته‌بندی می‌شوند. از انواع این مکمل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. گینرها

گینر همان مکمل کربوپروتئینی است که به منظور افزایش حجم عضلات و افزایش وزن استفاده می‌شود. این مکمل را که در دوران حجم، برای افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند، به عنوان بهترین مکمل نیز شناخته می‌شود. کربوپروتئین‌ها با توجه به میزان پروتئین و کربوهیدارتی که دارند در 2 دسته مس گینر و ویت گینر قرار می‌گیرد. به‌طورمعمول برای تامین نیاز ورزشکاران به ریز مغذی‌ها باید انواع املاح معدنی و ویتامین‌ های مختلف را به گینرها اضافه کرد.

2. مکمل‌ های پروتئینی

یکی دیگر از انواع محبوب مکمل ورزشی، مکمل‌ های پروتئینی است که در بازار با درصدهای مختلف پروتئین وی یافت می‌شود. این پروتئین انواع مختلف وی هیدرولیزشده، وی کنسانتره و وی ایزوله دارد که سرعت جذب وی هیدرولیز شده نسبت به نوع ایزوله و کنسانتره آن بالاتر است. این موضوع باعث بالا رفتن قیمت وی ایزوله می‌شود که اکثر افراد بدنساز در دوران کات عضلات از این نوع مکمل ورزشی استفاده می‌کنند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام تهیه مکمل ورزشی باید به آن توجه داشته باشید، خرید مکمل‌ های اورجینال از مراکز معتبر است. به بیان دیگر مصرف مکمل‌های تقلبی بدنسازی عوارض و معایب بسیاری به همراه دارد. شرکت نوتری پاد یکی از مجموعه‌های معتبری بوده که سابقه‌ای درخشان و طولانی در زمینه تولید و فروش محصولات اورجینال و با کیفیت دارد. از سوی دیگر کارشناسان این مجموعه به صورت شبانه‌ روزی پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهند بود. پس می‌توانید محصولات موردنیاز خود را با خیالی آسوده از این مجموعه سفارش دهید.

برای دیدن مکمل های ورزشی پاد روی لینک زیر کلیک کنید:

مکمل های ورزشی و بدنسازی

انواع مکمل ورزشی غذایی چیست؟

سخن پایانی:
مکمل ورزشی برای بهبود عملکرد ورزشکار و تامین برخی از مواد مغذی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل‌ها در انواع مختلفی و با توجه به ورزش‌های مختلف و نیاز ورزشکاران تولید می‌شوند. به بیان دیگر این مکمل‌ های ورزشی در دسته‌ بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که از آنها می‌توان به مکمل‌ های چربی‌سوز، مکمل‌هایی برای رشد عضلات و سایر موارد دیگر اشاره کرد. در این مطلب به معرفی و بررسی مکمل‌ های دارویی و غذایی نیز پرداختیم، پس با مطالعه آن می‌توانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *