در این مطلب میخوانید

صفر تا صد ال آرژنین در بدنسازی

صفر تا صد ال آرژنین در بدنسازی را در این مقاله بخوانید
صفر تا صد ال آرژنین در بدنسازی را در این مقاله بخوانید
در این مطلب میخوانید

از آن جایی که تاثیر ال آرژنین در بدنسازی برهیچ کس پوشیده نیست، میخواهیم در این مقاله به بررسی صفر تا صد آن بپردازیم. همانطور که می دانید پروتئین یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد برای تنظیم متابولیسم بدن و رشد است. پروتئین از آمینواسیدهای ضروری و غیرضروری تشکیل می‌شود که بدن انسان قادر به ساخت آمینواسیدهای ضروری نیست. به همین علت باید برای تأمین این آمینواسیدها، از داروها و مواد غذایی مناسب استفاده کنید. به‌طورکلی می‌توان ال آرژنین را یکی از ضروری‌ترین انواع اسید آمینه دانست، اما نقش ال آرژنین در بدن سازی چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ال آرژنین چیست و چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

همانگونه که ذکر شد آرژنین یکی از آمینواسیدهای ضروری است که بدن هر فردی برای ساخت پروتئین به آن نیاز دارد. مقدار کمی از این نوع آمینواسید در غذاهای پروتئینی که روزانه مصرف می‌کنید، موجود بوده اما برای بدنسازی کافی نیست. به همین علت افراد بدن ساز به منظور به جریان انداختن خون در رگ‌ها و رگ‌گشایی، قرص ال آرژنین را مصرف می‌کنند.
توجه داشته باشید که این دارو برای افرادی که بیماری قلبی- عروقی داشته و همچنین افرادی که مشکل نعوظ دارند نیز مناسب است.

فواید ال آرژنین در بدنسازی

تبدیل ال آرژنین به اکسید نیتریک و کمک به ساخت پروتئین، مجموعه‌ای از مزایای بالقوه مانند کمک به ساخت عضلات، سلامت قلب، ترمیم زخم‌ها، رفع اختلالات نعوظ در مردان و بهبود باروری را در مردان به دنبال دارد. ناگفته نماند که کاربردهای مصرف ال آرژنین در بدنسازی به شرح زیر است:

  • تاثیر ال آرژنین در کمک به رشد عضلات بدن:

از سوی دیگر مصرف این مکمل برای سنتز اکثر پروتئین‌ها ضروری است. به بیان ساده با استفاده از این دارو ماهیچه‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند.

  • تاثیر ال آرژنین در افزایش میزان ترشح هورمون رشد:

به همین علت بعضی از افراد به‌منظور رشد قد نیز از این دارو استفاده خواهند کرد.

  • تاثیر ال آرژنین در افزایش متابولیسم چربی:

با توجه به عملکرد این مکمل در بدن فرد بدنساز توده‌های عضلانی بدون چربی به وجود می‌آید. به همین علت با تقویت رشد ماهیچه‌ها و با از بین بردن ذخایر چربی در زیر پوست، باعث تناسب اندام می‌شود. ناگفته نماند که این مکمل می‌تواند به قدرت بدن بهبود بخشد.

  • تاثیر ال آرژنین در کمک به افزایش استقامت عضلات:

با استفاده از اکسید نیتریک این نوع آمینواسید به افزایش قدرت و استقامت عضلات کمک می‌کنند؛ به عبارت دیگر دراثر آزادسازی اکسید نیتریک با شل شدن دیواره‌های عضلات، رگ‌های خونی گسترش می‌یابند. این موضوع به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون به عضلات در هنگام تمرین کمک می‌کند. افزایش میزان جریان خون برای مدت طولانی‌تری مواد مغذی و اکسیژن را در عضلات فراهم کرده و درنهایت مانع از وارد شدن آسیب‌های عضلانی می‌شود.

فواید ال آرژنین در بدنسازی | نوتری پاد

نحوه‌ی مصرف ال آرژنین در بدنسازی

به‌طورکلی برای افراد بدنساز هیچ دوز واحدی درباره مقدار مصرف این مکمل تعیین نشده است. می‌توان به صورت روزانه دامنه‌ای بین 2 الی 30 گرم از این آمینواسید را با توجه به نیاز بدن مصرف کرد. به‌منظور کاهش میزان عوارض جانبی مانند ضعف، تهوع و اسهال باید روزانه بین 3 تا 5 گرم (دوز کم) و پس از شروع تمرین ورزشی مصرف شود.
پس از گذشت 1 هفته، می‌توانید مقدار دوز را تا حد مجاز افزایش دهید. از سوی دیگر بهتر است مصرف این مکمل را بعد از 2 ماه قطع کرده و پس از گذشت 2 ماه دیگر، دوباره مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

به‌منظور بالا بردن تأثیر این مکمل، بهتر است قبل از انجام تمرینات فیزیکی، هوازی و یا هر عمل دیگری آن را مصرف کرد. پس بهترین زمان برای مصرف ال آرژنین در بدنسازی بین 1 الی 2 ساعت، پیش از انجام تمرینات است. همچنین با توجه به دوز مصرفی می‌توان بین نیم ساعت تا 1 ساعت پس از انجام تمرین آن را مصرف کرد. ناگفته نماند که اگر قصد افزایش گردش خون در بدن و کاهش عوارض این دارو را دارید، پیشنهاد می‌دهیم پس از انجام فعالیت آن را مصرف کنید.

تداخل دارویی مصرف ال آرژنین در بدنسازی

احتمال دارد مصرف ال آرژنین با برخی از داروها تداخل داشته باشد که این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصرف داروهایی مانند فوروزماید، انالاپریل، آملودیپین و لوزارتان به‌منظور کاهش فشار خون
  • مصرف داروهایی مانند تادالافیل و سیلدنافیل (ویاگرا) به‌منظور رفع اختلال نعوظ در مردان
  • مصرف داروهایی مانند انوکساپارین، وارفارین و کلوپیدوگرل برای رقیق کردن خون
  • مصرف داروهایی مانند گلیپیزاید، انسولین و پیوگلیتازون برای درمان دیابت
  • مصرف داروهایی مانند ایزوسورباید و نیتروگلیسیرین به‌منظور افزایش جریان خون
  • مصرف داروهایی مانند اسپیرونولاکتون، آمیلوراید و تریامترن

از سوی دیگر احتمال دارد این دارو با بعضی از داروهای گیاهی نیز تداخل داشته باشد. پس بهتر است قبل از مصرف آن اطلاعات لازم را درباره داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی | نوتری پاد

منابع طبیعی ال آرژنین

از آنجایی که بدن نمی‌تواند آمینواسیدهای ضروری را بسازد، پس باید از طریق مصرف داروها و مواد خوراکی آنها را دریافت کند. برای بدنسازی علاوه بر مصرف مکمل‌های ضروری، رعایت رژیم غذایی مناسب نیز بسیار مؤثر خواهد بود. برای به دست آوردن نیرو و عضله‌سازی، بدن نیاز به مصرف پروتئین دارد، پس باید افراد بدنساز مواد غذایی دارای پروتئین را مصرف کنند. به‌طورکلی مصرف مواد غذایی زیر برای افراد بدنساز و پروتئین‌سازی ضروری است:

  • مصرف گوشت به صورت کبابی یا استیکی، علاوه بر حفظ ساختار پروتئینی شکل، در صورت عدم مصرف روغن در هنگام پخت آن، به کاهش چربی بدن نیز کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از منابع پروتئینی غنی، سفیده تخم مرغ است که می‌توان آن را در وعده‌های عصرانه و صبحانه قرار داد.
  • مواد مغذی دیگری مانند بادام زمینی، گردو، عدس، دانه کدو تنبل، فندق، ذرت، جو دوسر، نخود و گندم سیاه به میزان کمی آل آرژنین دارند و به‌راحتی در دسترس همه افراد هستند.
    پس باید در کنار مصرف مکمل، این مواد غذایی در رژیم غذایی افرادی که بدن سازی انجام می‌دهند، قرار گیرد. میزان مصرف این مواد نیز با توجه به نظر مربی و میزان بدن ورزشکار مشخص خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی نقش ال آرژنین در بدنسازی و نکات مهم آن بپردازیم. همانگونه که ذکر شد بدن انسان قادر به ساخت آمینواسیدهای ضروری مانند ال آرژنین نیست. پس برای جبران این کمبود باید مواد غذایی و داروها را مصرف کرد.

مصرف مکمل ال آرژنین در بدنسازی فواید بسیاری دارد که از آنها می‌توان به عضله‌سازی، افزایش استقامت و قدرت عضلات، گشاد شدن رگ‌های خونی، افزایش میزان ترشح هورمون رشد و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

با توجه به اینکه احتمال دارد بهترین مکمل های دارویی هم با برخی از داروهای ذکر شده در مطالب بالا تداخل داشته باشد، باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. بهتر است قبل از انجام تمرینات هوازی، فیزیکی و سایر تمرینات دیگر این مکمل‌ها را استفاده کرد و میزان مصرف آن نیز با توجه به نیاز بدن هر فرد متفاوت خواهد بود.

4 سوال متداول درباره ی ال آرژنین در بدنسازی:

1- دوز مصرف ال آرژنین چقدر است؟

دوز پیشنهادی مصرف ال آرژنین حدود 3 الی 5 گرم در روز است.

2- چقدر طول می‌کشد تا تاثیر مصرف ال آرژنین در بدنسازی مشخص شود؟

بر اساس مطالعات حدودا ۳ ماه طول می‌کشد تا اثرات مصرف ال آرژنین مشاهده شود.

3- مصرف قرص ال آرژنین در بدنسازی روی لاغری تاثیر دارد؟

ال آرژنین با افزایش سوخت و ساز چربی‌ها، تنظیم متابولیسم و کمک به سوزاندن چربی‌های دور شکم می‌تواند در لاغری تاثیرگذار باشد.

4- بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین در بدنسازی چه زمانی است؟

برای کسب بهترین نتیجه در بدنسازی، ال آرژنین بهتر است ۳ بار در روز مورد مصرف قرار گیرد: صبح، قبل از تمرین و بعد از تمرین.

خرید انواع قرص های ال آرژنین در وبسایت نوتری پاد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *