در این مطلب میخوانید

کمردرد عصبی چیست و چگونه درمان میشود ؟

کمردرد عصبی چیست و چگونه درمان میشود ؟
کمردرد عصبی چیست و چگونه درمان میشود ؟
در این مطلب میخوانید

یکی از انواع کمردردها کمر درد عصبی است. همه ما حداقل یک بار کمردرد را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای اینکه بتوانید از چنین دردهای طاقت‌فرسایی جلوگیری کنید و یا در هنگام بروز علائم کمردرد عصبی درمان مناسبی انجام دهید باید با درمان کمردرد عصبی و انواع کمردرد عصبی آشنا باشید. ما در این مقاله به بررسی علت کمردرد عصبی و هر آنچه برای درمان و پیشگیری باید بدانید پرداخته‌ایم.

کمردرد عصبی چیست؟

گیر کردن عصب یا گرفتگی عصب در بخش پایین کمر را کمردرد عصبی می‌گویند. این نوع کمردرد در بین افراد بسیار شایع است و از مهم‌ترین دلایل آن فشاری است که به عصب‌های نزدیک به مهره‌های ستون فقرات وارد می‌شود. به تعبیر دقیقتر این نوع کمر درد ناشی از تحریک اعصاب است. از روش‌های مختلفی برای درمان این درد می توان استفاده کرد. این درمانها می‌تواند شامل درمانهای خانگی کمردرد عصبی باشد یا در صورت عود کردن به دارودرمانی، فیزیوتراپی یا حتی جراحی نیاز شود.

علت کمردرد عصبی چیست؟

 

علت کمردرد عصبی چیست؟

اگر می‌خواهید پیش از تجربه دردهای عصبی از آنها پیشگیری کنید، بهتر است علل رخ دادن این نوع از کمردرد را بدانید. علت کمردرد عصبی می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

بالا رفتن سن

افراد بالای 30 سال معمولا بیشتر با کمردردهای عصبی دست و پنجه نرم می‌کنند. کهولت سن سبب تحلیل دیسک‌های مهره‌های افراد و فشرده شدن آنها می‌شود.

فتق دیسک

گرفتگی عصب می‌تواند به علت فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک رخ دهد. در نتیجه این وضعیت اعصاب ستون مهره ها ممکن است تحت فشار قرار گیرند و درد ایجاد شود. بالا رفتن سن، ساییدگی و نقص در مهره‌ها می‌توانند سبب فتق دیسک و در نتیجه دردهای عصبی در کمر شوند.

وضعیت جسمانی و بدنی نامناسب

افرادی که دارای مشاغلی هستند که باید ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینند، افرادی که بیش از حد بی‌تحرک هستند و ورزش نمی‌کنند، افراد چاق، افراد سیگاری و افرادی که اشیا سنگین را به روش غیراصولی بلند می‌کنند نیز در معرض انواع کمردرد عصبی هستند.

علائم کمردرد عصبی چیست؟

اگر مطمئن نیستید که کمردرد شما از نوع عصبی است یا خیر ما در اینجا علائم مربوط به کمر درد عصبی را برای شما آورده‌ایم.

کمردرد عصبی می‌تواند با درد شدید و بی‌حسی همراه باشد. این نوع دردها ثابت نیستند و گاهی عود کرده و بسیار تیز هستند و گاهی نیز برای مدتی آرام می‌شوند. حس درد طاقت‌فرسا و سوزن سوزن شدن در قسمت پایین کمر، باسن و مچ پا از دیگر علائم دردهای عصبی است.

اسپاسم‌های عضلانی و افزایش درد در زمان راه رفتن طولانی، خم شدن یا ایستادن نیز از نشانه‌های این است که در حال تجربه دردهای عصبی هستید.

انواع کمر درد عصبی

همه افراد کمر درد عصبی را به یک شکل تجربه نمی‌کنند زیرا این نوع کمردرد دارای انواع مختلفی است که در اینجا به آنها پرداخته‌ایم:

کشیدگی رباط

احتمالا در اطراف خود دیده‌اید که وقتی فردی جسم سنگینی را به صورت ناگهانی بلند می‌کند دچار شوک در بخش کمر می‌شود. این اتفاق را کشیدگی ماهیچه می‌گویند. بنابراین اگر بدن قوی و منعطفی ندارید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

دیسک کمر

کمتر کسی است که نام دیسک‌های پاره شده یا برآمده را نشنیده باشد. دیسک‌ها بخش مهمی از بدن ما هستند که در بین مهره‌ها قرار دارند. آسیب دیدن دیسک‌ها روی اعصاب فشار آورده و سبب کمر درد عصبی می‌شوند.

آرتروز

متاسفانه آرتروز نیز در جامعه ما بسیار شایع است و یکی از دلایلی است که بر کمر و اعصاب فشار می‌آورد. اگر این مشکل سبب باریک شدن فضای اطراف نخاع انسان‌ها شود مشکلات دیگری مانند تنگی نخاع را نیز ایجاد می‌کند.مصرف جونت پاد به عنوان بهترین مکمل گلوکزآمین به افرادی که با بیماری آرتروز دست و پنجه نرم میکنند توسیه می شود.

پوکی استخوان

شکنندگی و پوکی استخوان‌ها از دیگر عوامل انواع کمردرد عصبی است و بسیار دردناک و آزاردهنده می‌باشد.

راه های پیشگیری از کمردرد عصبی

راه های پیشگیری از کمردرد عصبی

اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید باید برای سلامت و قوی شدن آن تلاش کنید. پیشگیری از کمردرد عصبی بهترین درمان برای این بیماری طاقت‌فرسا است. از جمله روش‌های پیشگیری عبارتند از:

  • سبک زندگی سالم
  • بالا بردن کیفیت زندگی
  • رژیم غذایی متعادل و سالم
  • ورزش منظم
  • حفظ تناسب اندام
  • فعالیت کافی و انعطاف‌پذیری

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر حسی از دردهای مزمن در بخش کمر بهتر است توسط پزشک معاینه و بررسی شود. اگر این دردها در زندگی و فعالیت روزمره شما اختلال ایجاد می‌کنند یا مدت طولانی‌‌ای مانند 4 هفته است که علائم بهبود پیدا نکرده‌اند حتما به پزشک مراجعه کنید تا پیش از عود کردن مشکل آن را رفع نمایید.

تاثیر استرس بر کمردرد عصبی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که دردهای عصبی و استرس بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. استرس می‌تواند حساسیت درد را با تغییر فعالیت نورون‌ها در نخاع افزایش دهد. علاوه بر این استرس همچنین می‌تواند تولید سیتوکین‌های پیش‌التهابی را افزایش دهد که سبب بیشتر شدن درد عصبی می‌شود.

متاسفانه درد عصبی نیز خود می‌تواند استرس مزمن را ایجاد کرده و یک چرخه معیوب تولید نماید. محققان دریافته‌اند که درد عصبی می‌تواند محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) را مختل کند، که نقش کلیدی در پاسخ به استرس دارد. این اختلال می‌تواند منجر به افزایش استرس مزمن شود که به نوبه خود می‌تواند درد عصبی را بدتر کند.

روش های درمان کمردرد عصبی

اگر دچار کمردردهای عصبی شده‌اید نگران نباشید. روزانه هزاران نفر با این درد دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در اینجا درمان‌های موثری را که برای این دردها وجود دارند برای شما آورده‌ایم:

درمان‌های پایه

پیش از اینکه از درمان‌های تهاجمی‌ای مانند جراحی استفاده شود، پزشک تلاش می‌کند تا درمان‌های پایه را استفاده کند‌. پس از شروع درمان‌های پایه لطفا عجله نکنید زیرا روند درمان و تاثیرگذاری می‌تواند چند هفته طول بکشد. از جمله درمان‌های پایه شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، فیزیوتراپی و درمان‌های خانگی مانند تغییر سبک زندگی است.

درمان‌های سطح بالا

اگر درمان‌های پایه اثرگذار نباشند پزشک روش‌های تهاجمی‌تر را استفاده خواهد کرد که شامل استروئیدهای تزریقی و عمل جراحی است.

 

درمان‌ خانگی کمردرد عصبی

بهبود سبک زندگی مهم‌ترین قدمی است که می‌توانید برای رفع کمر درد عصبی بردارید. از جمله کارهای ساده‌ای که می‌توانید در زندگی روزانه خود انجام دهید عبارتند از:

اصلاح فعالیت‌ها

بسیاری از ما به شکل غیراصولی پشت میز و یا حتی روی زمین می‌نشینیم. همچنین بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین یا پیچیدن‌های سریع می‌تواند سبب گرفتگی عصب شوند. اصلاح چنین فعالیت‌های ساد‌ه‌ای می‌تواند کمردرد شما را بهبود ببخشد. در غیر اینصورت یک کمر درد ساده می‌‌تواند به معضل بزرگی تبدیل شود.

یخ و گرما

گرما و یخ از مواردی هستند که با قرار دادن آنها در موضع درد می‌توانند سبب بهبودی اسپاسم شوند. البته باید به این نکته توجه کنید که برای کسانی که به تازگی دچار کمردرد شده‌اند بهتر است تا 48 ساعت از پد گرمایی استفاده نکنند.

ورزش منظم

ورزش و انعطاف‌پذیری می‌تواند کمر درد عصبی را بهبود بخشیده یا مانع ایجاد آن شود. ورزش‌هایی مانند یوگا و تای‌چی بهترین نوع ورزش‌ها برای درد کمر هستند.

تغییر وضعیت خواب

خوابیدن به شکل نامناسب می‌تواند سبب تشدید کمردرد شود. بنابراین روش مناسب خوابیدن را از پزشک خود بپرسید تا عادات خواب سالمی مانند مکان مناسب خواب، قرار دادن بالش در زیر پا و غیره را برای خود ایجاد کنید.

 

سخن پایانی

هر کمر درد عصبی نیازمند روش‌های سخت و تهاجمی نیست و شما می‌توانید به راحتی و با مشورت با پزشک آن را رفع کنید. بنابراین همواره به دنبال روش‌های مناسب‌تر درمان مانند فعال ماندن، ورزش منظم، تغذیه متعادل و مکمل‌های دارویی کافی باشید.

ویتامین های گروه ب به ویژه ویتامین های ب1، ب6 و ب12 به ویتامین های نوروتروپیک (سترمیم کننده اعصاب)، نقش موثری در تخفیف دردهای عصبی و وروپاتیک دارند. شرکت پاد جندی شاپور برای ارتقا و بهبود سطح سلامت جامعه در زمینه تولید و صادرات مکمل‌‌های‌دارویی با برند نوتری پاد فعال است. مکمل نوراپاد از جمله مکملهای شرکت نوتری پاد است که حاوی دوز بالا از این سه ویتامین نروتروپیک است.

همچنین مکمل منیزیم+ویتامین ب6 از جمله مکملهای دیگری است که در تخفیف این دردها می تواند موثر باشد. شما نیز می‌توانید پس از مشورت با پزشک از این مکمل‌های باکیفیت و درجه‌یک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *