در این مطلب میخوانید

زگیل تناسلی و درمان آن از طریق تقویت سیستم ایمنی

اهمیت تقویت سیستم ایمنی در برابر زگیل تناسلی
اهمیت تقویت سیستم ایمنی در برابر زگیل تناسلی
در این مطلب میخوانید

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی، زگیل تناسلی است که در قسمت بیرونی دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی و سایر تماس های پوستی در ناحیه تناسلی و به علت ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. به‌طورمعمول افرادی که رابطه محافظت‌شده یا همراه با کاندوم ندارند، در طول زندگی حداقل یکبار به این ویروس آلوده می‌شوند. در ادامه همه‌چیز درباره این بیماری و راه‌های درمان آن ذکر شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

زگیل تناسلی چیست؟

به زائده‌های  گوشتی و نرم مسطح شکل یا برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند که در اطراف ناحیه تناسلی و یا مقعد ایجاد شده و باعث ایجاد ناراحتی، احساس خارش و درد می‌شود، زگیل تناسلی می‌گویند. فقط 10 درصد از افرادی که با این ویروس تماس داشته باشند به این بیماری مبتلا خواهند شد، حتی ممکن است افراد عفونت HPV را در بدن داشته باشند اما علائمی از وجود بیماری مشاهده نشود و به صورت نهفته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که برخی از سویه‌های HPV با سایر موارد دیگه تفاوت داشته و توانایی ایجاد دیسپلازی دهانه رحم و درنهایت ابتلا به سرطان را دارند. به‌طورکلی برای محافظت از بدن در برابر گونه‌های خاص این ویروس درمان قطعی وجود نداشته، اما واکسن‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

قرص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس HPV

برای درمان این بیماری پزشک داروهای موضعی یا خوراکی را تجویز می‌کند. احتمال دارد برای تقویت سیستم ایمنی آمپولی قوی به همراه قرص ضد ویروس تجویز کند و برای جلوگیری از انتشار زگیل‌ها، استفاده از محلول موضعی را پیشنهاد دهد. به‌طورکلی برای درمان زگیل تناسلی باید مکمل‌هایی را که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، مصرف کرد زیرا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV هستند.

در ترکیبات این مکمل‌ها انواع مولتی ویتامین، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان موجود است که بدن توانایی مقابله با ویروس را داشته باشید. از این قرص‌ها می‌توان به کپسول پاورفیت، زینک پلاس، کپسول تقویت سیستم ایمنی ایمیون شی تاکه، تری‌کلرواستیک اسید، آلداراپودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس) اشاره کرد.

راه‌های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی قابل کنترل است، اما به صورت کامل رفع و درمان نخواهد شد. به‌ صورتی‌که با شروع پروسه درمانی زگیل‌ها از بین می‌روند، اما همچنان مبتلا به hpv خواهید بود و ویروس در بدن شما وجود دارد. به عبارت دیگر امکان شیوع این ویروس در طول زندگی وجود دارد. درمان‌های موضعی که برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایمیکویمد
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • تری کلرواستیک اسید
  • جراحی جزئی در صورت از بین نرفتن زگیل‌ها
  • الکتروکوتر برای سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • سرما یا انجماد زگیل
  • لیزر درمانی
  • برش زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

درمان خانگی زگیل تناسلی:

برای کنترل این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد، اما با کمک درمان خانگی نیز می‌توان علائم آن را کنترل کرد. این درمان به شرح زیر خواهد بود:

  • روغن درخت چای
  • چای سبز
  • سرکه سیب
  • فندق جادوگر (برای درمان بیماری‌های پوستی)
  • عصاره سیر
  • مصرف مولتی ویتامین و مکمل‌ها برای مقابله با عفونت‌ها
  • مصرف سبزیجات

ناگفته نماند که باید قبل از انجام این کارها باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

راه پیشگری از زگیل تناسلی چیست؟

راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و بیماری مقاربتی

از راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. واکسینه شوید

واکسن گارداسیل یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی است. از سوی دیگر این واکسن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم که با گونه‌های HPV ارتباط دارد را نیز کاهش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌کند. البته از سن 9 تا 45 سالگی هم افراد می‌توانند این واکسن را تزریق کنید که با توجه به سن، این واکسن در 1 تا 3 سری تزریق خواهد شد. توجه داشته باشید که باید قبل از شروع رابطه جنسی این واکسن را تزریق کرد.

کودکان 9-10 ساله و نوجوانان 13-14 ساله نیز می‌توانند دو دوز واکسن دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که  دو دوز برای کودکان زیر 15 سال هم موثر است.

نوجوانان و بزرگسالان که در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را تزریق کنند، باید سه دوز از واکسن را طی یکسال تزریق کنند.

این واکسن را در ایران در سال های اخیر می‌توان از حلال اهمر یا برخی کلینیک ها خریداری و تزریق کرد.

2. داشتن رابطه جنسی ایمن

به منظور کاهش خطر ابتلا بهتر است در هنگام رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی از کاندوم استفاده کنید. ازآنجایی‌که کاندوم کل ناحیه تناسلی را پوشش نمی‌دهد، باز هم احتمال ابتلا به این عارضه وجود دارد. از سوی دیگر استفاده از کاندوم خطر ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی را نیز کاهش می‌دهد.

3. محدود کردن شریک جنسی

با محدود کردن شریک جنسی احتمال تماس یا ویروس HPV و همچنین سایر بیماری‌ های مقاربتی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر داشتن رابطه با یکنفر و همچنین با شریکی که آزمایش‌های لازم را برای بیماری‌های مقاربتی انجام داده است، خطر انتقال این ویروس را کاهش می‌دهد.

4. جلوگیری از برقراری هرگونه تماس با افراد آلوده

نباید با افرادی که زگیل تناسلی قابل مشاهده دارند و یا مبتلا به HPV هستند، هیچگونه تماس جنسی داشته باشید. انجام این کار تاثیر بسزایی در جلوگیری از انتقال ویروس دارد. ناگفته نماند که HPV حتی در صورت نداشتن زگیل تناسلی قابل مشاهده، قابل انتقال خواهد بود.

5. رعایت بهداشت شخصی

رعایت بهداشت شخصی مانند حمام کردن منظم و همچنین رعایت بهداشت در ناحیه تناسلی می‌تواند در کاهش خطر انتقال HPV تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال باید ناحیه تناسلی را با استفاده از آب و صابون ملایم شتشو داد و از اشتراک وسایل شخصی مانند تیغ یا حوله جلوگیری کرد.

6. ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به HPV و ایجاد زگیل تناسلی ارتباط دارد. پس با ترک کردن سیگار می‌توانید خطر عوارض مرتبط با HPV را کاهش دهید و درنهایت سلامت خود را تضمین کنید.

7. غربالگری منظم

به‌طورکلی هیچ آزمایش غربالگری برای تشخیص زگیل تناسلی در افرادی که هیچ علامتی از این بیماری نداشته، وجود ندارد. با انجام تست پاپ اسمیر که برای بررسی سرطان دهانه رحم در زنان انجام می‌شود، می‌توان متوجه تغییرات غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم ناشی از عفونت HPV شد. پس با تشخیص و درمان سریع ضایعات پیش‌سرطانی می‌توان از پیشرفت سرطان رحم جلوگیری کرد.

به‌طورکلی با انجام هر یک از کارهای بالا می‌توان خطر ابتلا به عفونت HPV و ایجاد زگیل تناسلی را کاهش دهید. یکی از موارد بسیار مهم واکسیناسیون قبل از داشتن رابطه جنسی به منظور ارتقای سلامت جنسی و پیشگیری از ایجاد عوارض مرتبط با HPV است.

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر زگیل تناسلی

یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس hpv مصرف برخی از مواد خوراکی به عنوان معجون سلامتی موثر است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، بلوبری، گیلاس و فلفل دلمه‌ای
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • اسفناج و کلم بروکلی
  • گوشت کم چرب
  • مصرف انواع بادام

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

سخن پایانی

به زائده‌های نرم و گوشتی که اکثرا در اطراف ناحیه‌های تناسلی ایجاد می‌شود، زگیل تناسلی می‌گویند. این زائده‌های گوشتی معمولا با درد و خارش همراه هستند و درمان قطعی برای رفع آنها وجود ندارد. به‌طور کلی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن گارداسیل قبل از داشتن رابطه جنسی است. از سوی دیگر با ترک کردن سیگار، انجام غربالگری منظم، کاهش تعداد شریک جنسی، رعایت بهداشت، داشتن رابطه جنسی ایمن و سایر موارد دیگر می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

برای درمان این مشکل باید مکمل های تقویت سیستم ایمنی را با تجویز پزشک و تحت نظر وی مصرف کنید. در کنار مصرف قرص درمان خانگی مانند مصرف سبزیجات، چای سبز، عصاره سیر، مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و سایر موارد دیگر با مشورت پزشک نیز می‌توانید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *