در این مطلب میخوانید

بررسی انواع درد مفاصل و راه های درمان آن

علت درد مفاصل و استخوان چیست؟
علت درد مفاصل و استخوان چیست؟
در این مطلب میخوانید

درد مفاصل یکی از مشکلاتی است که احتمال دارد برخی از افراد در طول زندگی آن را تجربه کنند. برای این افراد، خشکی صبحگاهی مفاصل، درد استخوان‌ها و مفاصل بسیار رنج‌آور است که معمولا افراد سالمند از این درد شکایت دارند. به بیان دیگر احتمال دارد گاهی در محل اتصال استخوان‌ها به یکدیگر احساس ناراحتی و درد داشته باشید که می‌تواند شدید، تیرکشنده و گنگ باشد.
در اکثر موارد این درد می‌تواند نشانه یک بیماری روماتولوژی و یا ارتوپدی باشد. در ادامه همه‌چیز درباره این درد و نکات مهم آن بیان شده است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد درد مفاصل (آرتریت)

به دلایل مختلفی درد مفاصل ایجاد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها آرتریت است. آرتریت 2 نوع، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت بوده که آرتروز یا همان استئوآرتریت یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد درد مفصل به شمار می‌آید. این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و در اکثر مواقع زانو، لگن و مفصل مچ دست و ستون فقرات را درگیر خواهد کرد. به علت تجزیه غضروف درد مفصل ناشی از آرتروز ایجاد می‌شود. به‌طورکلی غضروف بافتی همبند است که ساختاری مستحکم و منعطف دارد.

آرتریت روماتوئید نیز بیشتر در زنان ایجاد می‌شود و با گذشت زمان شکل مفاصل آن‌ها تغییر کرده و تضعیف می‌شود. این بیماری اکثرا با التهاب، تجمع مایع در مفصل و درد همراه است. در اثر ابتلا به این بیماری سیستم ایمنی بدن به غشای پوشاننده مفاصل حمله خواهد کرد.

از دیگر دلایل ایجاد درد مفاصل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوریست: درد مفاصل ناشی از بوریست ممکل است به دلیل تکرار حرکات یکنواخت، ایستادن های طولانی مدت و… ایجاد شود و به مرور باعث ایجاد فشار و استرس در ناحیه مفصل و عضلات شود.
  • لوپوس: نوعی بیماری مزمن خودایمنی است که میتواند بخش های مختلفی از بدن را تحت تاثیر بگذارد. در لوپوس سیستم ایمنی ممکن است به اشتباه به مفاصل حمله کنند.
  • نقرس:نقرص یک نوع آرتریت التهابی است که به دلیل تجمع اسید اوریک در کریستال های ریز در مفاصل رسوب می‌کند و باعث التهاب و درد و تورم می‌شود.
  • برخی بیماری‌های عفونی مانند اوریون، آنفولانزا و هپاتیت: بسیاری از بیماری های عفونی به دلیل واکنش های ایمنی بدن به پاتوژن ها میتواند باعث درد مفاصل شوند.
  • نرمی کشکک زانو: وضعیتی که در آن غضروف زیر کشکک زانو نرم شده و تحلیل می‌رود،و باعث درد زانو و ناراحتی به ویژه هنگام دویدن، پریدن و نشست های طولانی مدت با زانوهای خم شود.
  • جراحت یا آسیب: به طرق مختلفی مثل در رفتگی، شکستگی،پیچ خوردگی و…می‌تواند باعث درر مفاصل شود.
  • التهاب تاندون‌ها:تاندون به نوارهای انعطاف‌پذیری که استخوان و ماهیچه را به هم متصل می‌کنند گفته می‌شود. و التهاب و درد در ابن ناحیه باعث التهاب تاندون میشود که معمولاً در آرنج، پاشنه یا شانه شما دیده می شود.
  • عفونت استخوان یا مفاصل: این عارضه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما عمدتا باکتری ها عامل اصلی این عفونت هستند. در مواردی دیده شده قارچ یا سایر میکروارگانیسم ها نیز میتوانند باعث آن شوند.
  • استفاده بیش از حد از مفصل: ورزش های سنگین یا فعالیت هایی که نیاز به استفاده شدید و مکرر از مفاصل را دارد میتوانند باعث التهاب و آسیب در استخوان، غضروف و بافت های مجاور شود و درد مفصلی ایجاد کند.
  • سرطان: تومور های سرطانی می‌توانند فشار بر عصب ها در نزدیکی مفاصل ایجاد کنند و این تحریک باعث درد مفاصل می‌شود.
  • پوکی استخوان: بیماری است که باعث کاهش چگالی استخوان و ضعف آنها می‌شود، که ممکن است به عوارضی مانند شکستگی استخوان و درد مفاصل منجر شود.
  • فیبرومیالژیا: این بیماری باعث درد و حساسیت در مناطق مختلف بدن، اغلب در مفاصل و عضلات می‌شود. این درد به طور ممکن است دوره ای یا مداوم باشد و در نقاط حساس بدن مانند گردن، شانه ها و کمر و… رخ دهد.
  • راشیتسیم: یک نوع بیمری التهابی مزمن است که به عنوان یک نوع آرتریت شناخته می‌شود و باعث التهاب و در دمفاصل کوچک مانند مفاصل دست و پا شروع می‌شود و به مرور ممکن است به مفاصل بزرگتر گسترش یابد.
  • سارکوئیدوز: یک بیماری التهابی خود ایمنی که معمولا با تشکیل آفت های کوچک به نامگرانولوم ها در بخش های مختلف بدن شود و ممکن است دلیل التهاب مفاصل وجود گرانولوم ها در اطراف آنها باشد.

انواع مواد طبیعی مورد نیاز برای بهبود درد استخوان و مفاصل

در ادامه برخی مواد غذایی طبیعی که به سلامت استخوان و مفاصل کمک می‌کنند را معرفی کردیم. مصرف این مواد همچنین به افرادی که از درد استخوان و مفاصل رنج میبرند هم موثر بوده و باعث بهبود درد مفاصل می‌گردد، این مواد شامل موارد زیر می‌باشند:

محصولات لبنی کم چرب

این محصولات سرشار از کلسیم هستند که مصرف این ماده برای مفاصل و استخوان بسیار ضروری است. پس در صورت ابتلا به دردهای مفصلی بهتر است میزان مصرف پنیر، شیر و ماست غنی از ویتامین D و کلسیم را افزایش دهید. توجه داشته باشید که تاثیر مصرف مکمل‌های کلسیم بسیار بیشتر است، اما مصرف این محصول به کاهش درد مفاصل و جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان کمک می‌کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند ماهی

تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید در افرادی که به صورت مرتب ماهی‌های سرشار از امگا 3 مصرف می‌کنند، بسیار کمتر است. از سوی دیگر امگا 3 موجود در ماهی تاثیر بسزایی در کاهش میزان درد مفاصل و تورم در افراد مبتلا به آرتروز دارد. ماهی‌هایی مانند ماهی قزل‌آلا، تن، ساردین و سالمون سرشار از امگا 3 هستند. درصورتی‌که با مصرف مواد غذایی سرشار از امگا 3 درد مفاصل کاهش پیدا نکند، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تسکین درد مفاصل با مصرف زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضدالتهابی که دارد باعث تسکین درد مفاصل می‌شود. به‌طورکلی مصرف زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و این موضوع باعث تقویت استخوان ها و مفاصل می‌شود. از سوی دیگر برای بهبود ورم زانو نیز استفاده از زردچوبه گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

مصرف سبزیجات و میوه

به علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان در سبزیجات و میوه‌ها، برای تقویت مفاصل مصرف، آنها امری ضروری است. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که به علت وجود خاصیت ضدالتهابی و داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، مصرف سبزیجات برگ‌دار مانند برگ چغندر، اسفناج و کلم تاثیر بسزایی در کاهش درد مفاصل خواهد داشت. از سوی دیگر افزایش وزن تاثیرات زیان‌باری برای مفاصل دارد که با مصرف میوه‌هایی مانند انبه، موز، سیب و آناناس می‌توان به صورت غیرمستقیم از ایجاد درد مفاصل جلوگیری کرد.

چه مواد غذایی برای مفاصل مورد نیاز است؟

انواع رژیم غذایی برای جلوگیری از درد مفاصل

به‌طورکلی به منظور جلوگیری از درد مفاصل بهتر است مواد غذایی زیر را در برنامه تغذیه خود داشته باشید :
1. مصرف میوه‌ها که سرشار از ویتامین‌ها هستند مانند انگور، گریپ‌فروت، پرتقال، گیلاس و آلبالو
2. مصرف سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان مانند اسفناج، کلم بروکلی، سویا و لوبیا قرمز
3. مصرف ادویه‌جات پرخواص مانند زردچوبه، زعفران، زنجبیل، چای سبز و سیر
4. استفاده از مواد غذایی با پروتئین و چربی طبیعی مانند :  روغن ماهی و ماهی، محصولات لبنی کم چرب، پسته، بادام و گردو

چرا مکمل‌های دارویی برای درمان درد مفاصل مناسب است؟

مصرف مکمل‌هایی که در تحریک غضروف‌سازی نقش دارند، برای بهبود وضعیت بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز، به‌ویژه در قسمت زانو مفید میتواند باشد. کندرویتین سولفات و گلوکوزامین از این مکمل‌های دارویی هستند که می‌توانید آنها را مصرف کنید. از سوی دیگر مصرف مکمل‌هایی مانند روغن ماهی، SAM-e اس-آدنوزیل متیونین، کورکومین و کانابیدیول نیز برای درمان آرتریت موثر خواهند بود.

معرفی انواع مکمل‌ جهت کاهش درد مفاصل

مکمل‌های مختلفی برای کاهش درد مفاصل وجود دارد که بهترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جوینت پاد مکمل گلوکزآمین و قهرمان مفاصل حاوی 1500 میلی گرم گلوکزآمین هیدروکلراید +کندروئیتین +هیالورونیک اسید+کلسیم فروکتوبورات +ام اس ام
  • کپسول آوودین هولیستیکا حاوی عصاره سویا، آووکادو، زنجبیل و ویتامین D3
  • قرص جوینتیس ویتابیوتیکس حاوی ویتامین‌های C، E و D
  • قرص ایزی فلکس کارن حاوی گلوکوزامین، کندروایتین و ام اس ام
  • قرص یونی فلکس MSM لیبرتی حاوی کلسیم، MSM، ویتامین D3، منیزیم، روی و ویتامین K1
  • کپسول مگنیفورت هولیستیکا حاوی 150میلی‌گرم منیزیم دریایی و ویتامین‌های B1، B6، D3 و K2
  • قرص آرترودین دینه حاوی کندور، کرفس، زنجبیل و زردچوبه
  • قرص پین لیز گلدن لایف حاوی زنجبیل

چه مکمل هایی برای کاهش درد مفاصل مناسبند؟

جوینت پاد بهترین مکمل کاهش دردهای مفصلی

یکی از بهترین مکمل‌های کاهش دردهای مفصلی قرص جوینت پاد نوتری پاد می باشد که مکملی کامل در دسته مکمل های استخوان و مفاصل و قرص کلسیم است. مصرف این مکمل باعث ترمیم مفاصل می‌شود. این مکمل محصول شرکت پاد جندی شاپور بوده و حاوی 90 قرص است.
ترکیبات آن شامل گلوکزآمین ۱۵۰۰ میلی‌گرم، کندرویتین ۲۰۰ میلی‌گرم، ام اس ام ۱۵۰۰ میلی‌گرم، کلسیم فروکتوبوریت ۲۱۶ میلی‌گرم و هیالورونیک اسید ۳٫۳ میلی‌گرم می‌شود. مصرف این مکمل تاثیر بسزایی در تسکین درد، مقابله با التهاب و مبارزه با خشکی مفاصل دارد.
از سایر مکمل‌های این شرکت برای بهبود دردهای استخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به‌علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای استخوان‌ها و مفاصل، مصرف هر یک از این مکمل‌ها سلامت استخوان و مفاصل را تضمین خواهند کرد.

سخن پایانی
درد مفاصل یکی از دردهای آزاردهنده است که برخی از افراد به ویژه در سالمندی آن را تجربه می‌کنند. دلایل ایجاد این درد متفاوت است که آرتریت یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در اکثر مواقع با رعایت رژیم غذایی مناسب مانند مصرف ماهی‌های سرشار از امگا 3، مصرف لبنیات کم‌چرب، مصرف میوه و سبزیجات و مصرف مکمل‌ها می‌توان این درد را تسکین داد، در غیر این صورت باید به مطب پزشک مراجعه کنید. به‌طورکلی مکمل جوینت پاد یکی از بهترین مکمل‌های کاهش دردهای مفصلی است که در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت پاد آن را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *