در این مطلب میخوانید

آشنایی با ال کارنیتین و 7 تاثیر آن بر بدن

ال کارنیتن
ال کارنیتن
در این مطلب میخوانید

ال کارنیتین مشتقی از اسیدهای آمینه طبیعی است که اغلب به عنوان مکمل مصرف می‌شود. این مکمل‌ها دارای مزایای زیادی هستند و انواع متعددی دارند. انواع کارنیتین را می‌توان برای مواردی مانند لاغری، سلامت قلب، دیابت نوع دو و بسیاری مصارف دیگر استفاده کرد. ما در این مقاله به بررسی مکمل ال کارنیتین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید پرداخته‌ایم.

ال کارنیتین چیست و بهترین مکمل ال کارنیتین کدام است ؟

ال کارنیتین یک مکمل غذایی است. این مکمل با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌های شما، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند.
میتوکندری‌ها در درون سلول‌های شما در نقش موتور عمل می‌کنند. آن‌ها چربی‌هاو کربوهیدراتها را سوزانده و در نهایت انرژی لازم برای بدن را تولید می‌کنند. بدن شما می‌تواند بهترین مکمل ال کارنیتین‌ را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید کند. برای اینکه بدن شما این مکمل را در مقادیر کافی تولید کند، به مقدار زیادی ویتامین C نیز نیاز دارد.
گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاص یا مبتلا به برخی بیماریهای زمینه ای هستند، ممکن است نتوانند به اندازه کافی از این مکمل در بدن خود تولید کنند.

 

ال کارنیتین چیست؟ معرفی بهترین مکمل ال های کارنیتین.

انواع ال کارنیتین

ال کارنیتین شکل فعال بیولوژیکی استاندارد کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل‌ها یافت می‌شود. در اینجا جهت اطلاع بیشتر چند نوع دیگر از کارنیتین را برای شما آورده‌ایم:

دی کارنیتین (D-carnitine)

تحقیقات نشان داده‌اند که این شکل غیر فعال از کارنیتین‌ها باعث کاهش سطح کارنیتین خون و افزایش تجمع چربی شده و در نهایت منجر به التهاب کبد و استرس اکسیداتیو می‌شود.

استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-carnitine)

این نوع از کارنیتین‌ها اغلب ALCAR نامیده می‌شوند و احتمالاً مؤثرترین و بهترین شکل از کارنیتین برای مغز شما است. مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است استیل ال کارنیتین برای افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی نیز مفید باشد.

پروپونیل ال کارنیتین (Propionyl-L-carnitine)

مصرف این فرم از کارنیتین‌ها برای مشکلات گردش خون، مانند بیماری های عروق محیطی و فشار خون بالا مناسب است. بر اساس برخی تحقیقات، پروپیونیل ال-کارنیتین تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد که در نتیجه جریان خون را بهبود می‌بخشد.

ال کارنیتین ال تارترات (L-carnitine L-tartrate)

این نوع کارنیتین معمولاً به دلیل سرعت جذب سریع به مکمل‌های ورزشی اضافه می‌شود. ال کارنیتین ال تارترات به بهبود درد عضلانی و ریکاوری در ورزش کمک می‌کند.

ال کارنیتین های جوشان نوتری پاد

 

انواع نقش های مکمل و قرص ال کارنیتین ؟

همانطور که پیشتر گفته شد، نقش اصلی ال-کارنیتین در بدن شما شامل بهبود عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. این مکمل در سلول‌ها به انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری، یعنی جایی که می‌توانند برای تولید انرژی سوزانده شوند، کمک می‌کند‌.

بیش از 95 درصد از ذخایر L-carnitine شما در ماهیچه‌ها و مقادیر کمی در خون، کبد، قلب و کلیه‌ها وجود دارد. در ادامه به دیگر کاربردها و مزایای L-carnitine اشاره خواهیم کرد:

ال کارنیتین برای لاغری

از آنجایی که L-carnitine به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به داخل سلول‌های شما کمک می‌کند تا برای انرژی سوزانده شوند، گاهی اوقات به عنوان مکملی برای کاهش وزن نیز استفاده می‌شود.
یک بررسی و تحقیق نشان داد‌ه است که مکمل ال-کارنیتین به طور قابل توجهی وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و توده چربی را کاهش می‌دهد. در واقع هنگامی که بدن از طریق ورزش یا از طریق رژیمهای غذایی خاص در معرض استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی قرار می گیرد نیاز به ال کارنیتین افزایش می یابد و ال کارنیتین موجود در مکملها برای به مصرف رساندن چربی مفید واقع می شود.

ال-کارنیتین برای عملکرد مغز

ال کارنیتین برای عملکرد مغز نیز بسیار مفید است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فرم استیل، استیل-ال-کارنیتین (ALCAR)، ممکن است به جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بهبود شاخص های یادگیری کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2018، مصرف روزانه 1500 میلی گرم ALCAR به مدت 28 هفته به طور قابل توجهی عملکرد مغز را در افراد مبتلا به زوال عقل بهبود بخشید.

ال-کارنیتین برای سلامت قلب

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که L-carnitine می‌تواند برای چندین جنبه از سلامت قلب مفید باشد. به عنوان مثال یک بررسی نشان داده است که ال-کارنیتین به طور قابل توجهی فشار خون دیاستولیک را به خصوص برای افراد چاق کاهش می‌دهد.

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که L-carnitine می‌تواند عملکرد قلب را بهبود بخشیده و علائم مریضی را در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب کاهش دهد. در واقع قلب ذاتا برای استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی تواناست واستفادهاز ال کارنیتین با فراهم آوردن کوآنزیملازمبرای چربی سوزی به بهبود فعالیت قلب می کند.

در کنار این موارد ال-کارنیتین می‌تواند کلسترول LDL (بد) را کم کرده و در عین حال کلسترول HDL (خوب) را در افراد در معرض خطر بیماری قلبی بالا ببرد.

ال-کارنیتین برای عملکرد ورزشی

به خاطر داشته باشید که مزایای ال-کارنیتین ممکن است غیرمستقیم باشد و در طول هفته‌ها یا ماه‌ها ظاهر و نمایان شود. این مکمل با مکمل‌هایی مانند کافئین یا کراتین که می‌توانند مستقیماً عملکرد ورزشی را افزایش دهند متفاوت است.

ال کارنیتین یک آنتی اکسیدان مهم هم هست و می تواند استرس اکسیداتیو حین فعالیتهای ورزشی شدید را کاهش دهد و همچنین زمان رکاوری بعد از تمرین را کوتاهتر کند.
به طور کلی استفاده از ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • ریکاوری سریعتر بعد از تمرینات ورزشی
  • تأمین اکسیژن عضلانی
  • بالا بردن استقامت و توان بدن درورزشهای استقامتی
  • کاهش درد عضلانی بعد از ورزش
  • بهبود عملکرد ورزشی

تاثیر مکمل و قرص ال کارنیتین در بدن

ال کارنیتین برای دیابت نوع ۲

L-carnitine یک مکمل مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. مکمل ال-کارنیتین می‌تواند قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (شاخص سطح قند خون درازمدت) را کاهش دهد و در عین حال حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن یا چاقی بهبود ببخشد. ال-کارنیتین با تغییر گیرنده‌های انسولین و تغییر بیان ژن‌های خاصی که متابولیسم قند را تنظیم می‌کنند کار می‌کند. همچنین این مکمل به بهبود عملکرد سلول‌های بتا، که سلول‌هایی در لوزالمعده و مسئول تولید انسولین می‌باشند، کمک می‌کند.

نکته جالب آنکه برخی مطالعات اخیر حکایت از آن داشته اند که مصرف ال –کارنیتین می تواند جلوی پیدایش وپیشرفت نوروپاتی دیابتی را هم بگیرد. ( دردهای عصبی به شکل گزگز، سوزش ومور مور در اندامها که افرادیکه چندین سال از دیابت آنها گذشته است را درگیر می کنند.)

ال-کارنیتین برای تقویت اسپرم

یکی دیگر از مزایای L-carnitine تقویت اسپرم است. تعداد کم اسپرم‌ها معمولاً با پایین بودن سطح کارنیتین در بدن مردان مرتبط می‌باشد. بنابراین مکمل‌های ال-کارنیتین می‌توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند.

ال-کارنیتین برای افسردگی

مکمل L-carnitine می‌تواند برای درمان افسردگی نیز مفید باشد. کارنیتین‌ها به خصوص استیل-ال-کارنیتین به طور قابل توجهی علائم افسردگی را در مقایسه با دارونماها کاهش می‌دهند.

بهترین انواع مکمل ال کارنتین

با وجود برندها و انواع متعدد مکمل‌های ال-کارنیتین که در بازار موجود هستند، سردرگمی در هنگام خرید کاملاً طبیعی است. اگر شما هم می‌خواهید بهترین مکمل ال کارنیتین را تهیه کنید، ما در اینجا راهنمایی مختصری برای شما آورده‌ایم:

ال-کارنیتین 500 نوتری پاد

نوتری پاد یکی برندهای معروف مکمل‌ها است که توسط شرکت معتبر پاد جندی شاپور تولید و عرضه می‌شود. این مکمل‌ها با مواد اولیه درجه‌یک و با‌کیفیت تهیه می‌شوند و برای ورزشکاران و کسانی که از رژیم های غذایی تنظیم وزن پیروی می‌کنند عالی است.ال-کارنیتین 500 یکی از دوزهای پر مصرف کارنیتین می‌باشد و بر اساس تحقیقات برای مصارف روزانه قابل قبول و مناسب است.

ال-کارنیتین 1000 نوتری پاد

یکی دیگر از دوزهای مناسب کارنیتین برای مصرف روزانه، ال-کارنیتین 1000 نوتری پاد است. این مکمل با بهترین مواد و با دقت بالا توسط متخصصین حرفه‌ای شرکت پاد جندی شاپور تولید شده است. دوز این محصول مناسب است اما ال –کارنیتین را حسب نیاز در دوزهای بالاتر هم ممکن است استفاده کرد. در این صورت می توانید روزانهچند قرص ال کارنیتین 1000 میلی گرمی را نیز استفاده نمایید.

از فواید این ال-کارنیتین با کیفیت ساخت فوق العاده و طعم بی نظیر، می‌توان کمک به سلامت قلب، کمک به درمان کبد چرب، بهبوداکسیژن‌رسانی به عضلات، رفع کوفتگی و رکاوری پس از ورزش و ده‌ها مزیت عالی دیگر اشاره کرد.
در نهایت در هنگام خرید مکمل‌ها بهتر است با پزشک و داروساز خود مشورت کنید و از نوع و دوز مناسب استفاده نمایید. همچنین رعایت شیوه مصرف نیز در تأثیرگذاری یک مکمل مانند ال کارنیتین بسیار مهم است.

منبع:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine#food-sources
  2. https://www.mountsinai.org/health-library/supplement/carnitine-l-carnitine#:~:text=Carnitine%20is%20a%20substance%20that,all%20the%20carnitine%20it%20needs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *