در این مطلب میخوانید

معرفی بهترین مکمل مورد نیاز گیاهخواران

مکمل مورد نیاز گیاهخوران کدام است؟
مکمل مورد نیاز گیاهخوران کدام است؟
در این مطلب میخوانید

قبل از معرفی مکمل مورد نیاز گیاهخواران لازم به ذکر است که بگوییم، رژیم گیاه خواری یکی از پر طرفدارترین رژیم هایی است که افراد به دلایل مختلف آن را انتخاب می‌کنند. امروزه بسیاری از افرادی که دغدغه حفاظت از محیط زیست دارند و یا به دنبال انتخاب یک سبک زندگی سالم تر هستند تا به تناسب اندام بهتری دست پیدا کنند.

همچنین برخی می‌خواهند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنند پس انتخابشان رژِیم وجترین است. اما احتمالا می‌دانید، به گفته متخصصان تغذیه، کمبود برخی ریز مغذی ها که به خاطر حذف گوشت و لبنیات از سبد غذایی ما اتفاق می‌افتد باعث نگرانی است. بنابراین بهتر است که از مکمل های دارویی که به بهبود عملکرد رژیم گیاهخواری کمک می‌کنند استفاده کنیم.

مکمل مورد نیاز گیاهخواران از نظر دسته بندی

قبل از معرفی و آشنایی با مکمل مورد نیاز گیاهخواران بهتر است تا با انواع مکمل های آشنا شویم تا بهترین انتخاب را برای خودمان داشته باشیم.

مکمل های پروتئینی

پروتئین یکی از سه ماده‌ی مغذی است که توسط بدن برای تولید انرژی و ساخت و ساز عضلات استفاده می‌شود و از نظر علمی مجموعه ای از اسیدهای آمینه است که مانند یک زنجیر بهم متصل‌اند. اسید های آمینه منبع اصلی نیتروژن در بدن هستند. داشتن تعادل مثبت نیتروژن برای رشد و ترمیم مناسب عضلات مناسب است.

مکمل های پروتئینی عبارت‌اند از: پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین سویا، پروتئین تخم مرغ و پروتئین بیف (گوشت) که به رشد و ساخت عضله ها کمک می‌کنند. اما رشد ماهیچه ها تنها مزیت این مکمل ها نیست بلکه به بهبود عملکرد مغز ،کاهش خستگی و کاهش وزن از طریق کاهش هورمون گرسنگی(هورمون گرلین) نیز کمک می‌کنند. همچنین این مکمل ها از بعضی جهات بایکدیگر متفاوت اند. برای مثال پروتئین وی در زمان کمتری از کازئین جذب بدن می‌شود.

مکمل‌های پروتئینی به طور کلی حاوی بیش از ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده هستند و با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی شده‌اند. مکمل‌های پروتئینی همچنین دارای طعم‌های متعددی هستند، از پودرهای پروتئینی با طعم میوه گرفته تا پودرهای افزایش وزن با طعم بیسکوییت و خامه گرفته تا شکلات‌های پروتئینی با طعم کره بادام‌ زمینی.

اما مهم ترین نکته برای گیاه خواران این است که این مکمل ها از شیر که یک فراورده حیوانی است تولید می‌شود. بنابراین گیاهخواران می‌توانند از منابع پروتئینی مثل عدس،لوبیا،شیر سویا، اسفناج و …. استفاده کنند. همچنین این افراد می‌توانند از پودر ها و مکمل های پروتئینی که برای گیاهخواران ساخته شده‌اند، استفاده کنند.

مکمل های پروتئینی یکی از مکمل های مورد نیاز گیاهخواران

منیزیوم

منیزیم (Magnesium) یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم عضلانی_عصبی، تنظیم فشار خون و تقویت سیستم ایمنی دارد. کمبود این ماده را می‌توان با رژیم غذایی و مکمل برطرف کرد.
منیزیوم به سلامت استخوان ها،کنترل قند خون،سلامت قلب و عروق و مبارزه با اضطراب کمک می‌کند و مصرف 100 میلی گرم از آن در روز به افراد توصیه می‌شود. البته میزان مصرفی آن با توجه به سن و جنسیت متغییر است.
بادام زمینی، بادام هندی و اسفناج منابع غنی از این ماده هستند. اگر فردی نتواند از طریق رژیم غذایی منیزیم کافی دریافت کند، پزشک مصرف مکمل را آغاز خواهد کرد.

سیترات منیزیم

سیترات منیزیم یکی از رایج ترین فرمولاسیون های مکمل منیزیم است. منیزیوم سیترات یکی از محبوب ترین مکمل های منیزیم است و قابلیت جذب بالا در بدن را دارد. اغلب برای افزایش سطح منیزیم و درمان یبوست استفاده می‌شود.

مکمل منیزیم و ویتامین ب 6 ازمحصولات مگنی پاد از همین نوع منیزیم می‌باشد.

از موارد مصرف این محصول می‌توان به بهبود اسپاسم و گرفتگی های عضلانی بهبود اختلالات خلقی و دردهای دوران قاعدگی، کمک به پیشگیری از حملات میگرنی، تقویت عملکرد عضلات، حفظ سلامت سیستم عصبی و پیشگیری از آلزایمر، کمک به درمان اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب بهبود خستگی، ضعف عمومی، افزایش جذب کلسیم و سلامت استخوان ها اشاره کرد.

آهن

فقر آهن یکی از شایع‌ترین انواع کم‌خونی است. آهن یک ماده‌ی معدنی بسیار مهم در بدن است که انتقال اکسیژن در بدن به وجود آن وابسته است. این ماده‌ی معدنی در بدن ما به شکل‌های مختلفی وجود دارد و در مواقعی که میزان آن به اندازه‌ی کافی نباشد، باید مکمل آهن مصرف‌کنیم.
مکمل آهن یکی از انواع داروهای تقویتی است که آهن مورد نیاز بدن را تامین‌ می‌کند. مکمل‌های آهن به افزایش سطح آهن خون کمک کرده و از کم‌خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کنند.

مصرف مکمل های آهن در تمام سنین پیشنهاد می‌شود البته مصرف مکمل های آهن بدون تجویز پزشک در موارد غیر ضروری آسیب زا است.
همچنین از علائم سطح پایین آهن در بدن می‌توان به خستگی، کمبود انرژی، تنگی نفس، مشکل در تمرکز، تپش قلب، سردرد، مشکل در بلع و … اشاره کرد.

ویتامین ب

انواع مختلف ویتامین ب مجموعه‌­ای از 8 ماده­ مغذی مورد نیاز هستند که در بسیاری از اندام­‌ها و سیستم­ های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگرچه این ویتامین­‌ها در بدن با یکدیگر همکاری می­‌کنند، هرکدام نیز وظیفه­ مخصوص به خود را برعهده دارند.
برای اطمینان از عملکرد مناسب سلول­‌های بدن به گرو‌ه‌های مختلف ویتامین­ ب نیاز داریم. این ویتامین در تبدیل غذا به انرژی (فرآیند متابولیزم)، تولید سلول­ های جدید خون و حفظ سلول­‌های سالم پوست، مغز و سایر بافت­ ها به بدن کمک می­‌کند.

انواع ویتامین در 8 گروه تقسیم می‌شوند:

  • ویتامین ب 1 یا تیامین
  • ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین
  • ویتامین ب 3 یا نیاسین
  • ویتامین ب 5 یا اسید پانتوتنیک
  • ویتامین ب 6 یا پیریدوکسین
  • ویتامین ب 7 بیوتین
  • ویتامین ب 9 فولات
  • ویتامین ب 12 یا کوبالامین

شما می‌توانید مکمل های ویلی مکس حاوی ویتامین ب 5 و بیوتین و مکمل نوراپاد حاوی ویتامین های ب1،ب6 و ب12 را از سایت نوتری پاد خریداری کنید.

همچنین مگنی پاد جوشان حاوی ویتامین ب5 و منیزیم کربنات نیز در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید ویتامین های مورد نیاز برای یک رژیم غذایی کامل را در سبد مصرفی خود داشته باشید.

وگان هایی که ورزشکار هستند چه مکمل هایی باید استفاده کنند

در انتها به این مورد می‌پردازیم که وگان های ورزشکار به کدام مکمل ها نیاز دارند. همان طور که بیان شد یکی از مهم ترین مکمل های مورد نیاز برای عضله سازی پروتئین ها هستند که می‌توان انها را از طریق مصرف حبوباتی چون عدس و لوبیا بدست آورد و همچنین از پودرهای پروتئین گیاهی استفاده کرد.

وگان های ورزشکار از چه مکمل هایی باید استفاده کنند؟
در ادامه به معرفی دو دسته از مکمل های مورد نیاز برای ورزشکاران گیاهخوار می‌پردازیم.

ال کارنتین

ال کارنیتین، که همچنین به عنوان لووکارنیتین شناخته می‌شود، از نظر ساختار یک اسید آمینه است که بدن آن را به صورت طبیعی تولید می‌کند. همچنین می‌توان آن را از طریق رژیم غذایی دریافت یا به صورت مکمل خوراکی مصرف کرد.

ال-کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی دارد؛ زیرا چربی را به انرژی تبدیل می‌کند. ال-کارنیتین یک ماده مغذی ضروری مشروط است، به این معنی که بدن می‌تواند آن را به اندازه کافی بسازد، اما در برخی موارد، اگر بدن نتواند این ماده را به اندازه کافی تولید کند، ممکن است مجبور شود که این ترکیب را از غذا یا مکمل‌های خوراکی به دست آورد.

در بدن، کبد و کلیه‌ها ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. کلیه‌ها همچنین می‌توانند ال‌کارنیتین را برای استفاده بعدی ذخیره و مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

شما می توانید ال کارنتین 500 جوشان در طعم های پرتغال و توت فرنگی و ال کارنتین 1000 جوشان در طعم های کولا و قهوه را که نوتری پاد تولید و در اختیار شما قرار داده را تهیه کنید و از بهبود عملکرد قلب و ریه و افزایش سوخت و ساز بدن و مزایای دیگر این مکمل های نوتری پاد و از تجربه یک ورزش لذت بخش بهره‌مند شوید.

ال ارژنین

ال-آرژنین یک آمینو اسید است که به بدن در تولید پروتئین کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید پروتئین‌ها برای سلامت بدن ضروری هستند زیرا هر سلول بدن شما حاوی پروتئین است.

ال-آرژنین به عنوان یک آمینواسید نیمه ضروری (مشروط) شناخته می‌شود، به این معنی که بدن شما خودش می‌تواند اسید آمینه را تولید کند، اما همچنین باید منابعی از اسید آمینه را در رژیم غذایی سالم و دارویی خود بگنجانید تا به اندازه کافی آن را در بدن تامین کنید
ال آرژنین در بدن به ماده شیمیایی موسوم به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق و بهبود جریان خون می گردد. ال آرژنین همچنین باعث ترشح هورمون رشد، انسولین و برخی مواد دیگر در بدن می شود.

مکمل های ال ارژنین به بهبود عملکرد ورزشی شما کمک می‌کنند. همچنین به دلیل سهولت تبدیل ال ارژنین به اسید های آمینه دیگر به ریکاوری بعد از ورزش و ترمیم عضلات شما کمک می‌کند.

نوتری پاد همانند ال کارنتین ، قرص های مکمل ال ارژنین را هم تولید و به روانه بازار کرده است.
شما می توانید قرص های ال آرژنین 500 و ال آرژنین 1000 که به دلیل عدم عوارض جانبی از بهترین مکمل های بازار است و به افزایش انرژی شما در تمرین های ورزشی کمک می کند را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *