در این مطلب میخوانید

روش‌ های تقویت سیستم ایمنی بدن

روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن
روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن
در این مطلب میخوانید

چگونه می‌توانیم عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را ارتقاء دهیم؟ روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟ با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن وظیفه مقابله با بیماری‌ها، باکتری، ویروس‌ها و… را دارد لازم است برای عملکرد بهتر، این سیستم با روش‌های مختلفی تقویت شود.

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن به عنوان یک مجموعه است که از ورود عوامل بیگانه و بیماری زا به بدن جلوگیری می‌کند. این سیستم  مجموعه ای از پروتئین‌ها، سلولها و ارگان‌هایی است که در سراسر بدن وجود دارند. زمانی که عوامل بیماری زا به بدن فرد وارد می‌شود، سیستم ایمنی بدن با کمک مکانیسم‌های گوناگون سعی در نابودی این عوامل دارد.

عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن

یک سیستم ایمنی سالم این قابلیت را دارد که سلولهای ناسالم، میکروبها و پروتئین های غیرخودی را تشخیص دهند. در صورتی که این سیستم یک ماده‌ی ناخواسته را تشخیص دهد فوراً یک پاسخ ایمنی ایجاد خواهد کرد. براساس این پاسخ یک حالت تهاجمی پیچیده برای حفاظت از بدن در برابر تهاجم شکل می گیرد. این سیستم باید قابلیت شناسایی و حذف سلول‌های ناقص، مرده یا آلوده به میکروبها را داشته باشد.

عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن

نکته مهم اینکه در برخی موارد ممکن است سیستم ایمنی کار خود را به درستی انجام ندهد. در برخی موارد مشاهده شده است سیستم دفاعی بدن قادر نیست به شکل مؤثری با مشکلات مبارزه کند. در این شرایط هر فرد برای به دست آوردن وضعیت سلامت به داروهای مشخصی نیاز دارد که این داروها می‌توانند بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

سیستم ایمنی بدن- تقویت سیستم ایمنی بدن

اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها وظیفه خاص خود را دارند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • گلبول‌های سفید: این بخش از سیستم ایمنی در عروق لنفاوی و خون گردش می‌کند. گلبول‌های سفید همیشه به دنبال عوامل بیماری زا می‌باشند. هنگامی که این گلبول‌ها یک میکروب را تشخیص می‌دهند تکثیر می‌شوند و سیگنال‌هایی به سلول‌های دیگر ارسال می‌کنند.
  • غدد لنفاوی: این سیستم شباهت زیادی به شبکه‌ی خونی دارد، اما به جای خون در این شبکه لنف وجود دارد. این مایع مسئولیت حمل سلول‌های مرتبط با سیستم ایمنی را به سمت هدف بر عهده دارند.
  • طحال: یک اندام دفاعی در قسمت بالا طرف چپ شکم قرار دارد که سلول‌های ایمنی در این نقطه تجمع کرده‌اند.
  • لوزه‌ها و آدنوئیدها: این بخش از سیستم ایمنی به عنوان درگاه‌هایی برای وارد شدن پاتوژن به بدن می‌باشد، در این اندام‌ها غدد لنفاوی وجود دارد.
  • تیموس: این غده در قسمت پشتی استخوان سینه قرار گرفته است، در این جاست که گلبول‌های سفید خون بالغ می‌شوند.
  • مغز استخوان: در قسمت مرکز استخوان‌ها بافت نرمی وجود دارد که وظیفه تولید گلبول‌های قرمز و سفید را برعهده دارد.
  • پوست و غشاهای مخاطی: به عنوان اولین سد دفاعی و بخش قابل رؤیت سیستم دفاعی به شمار می‌روند. پوست و غشاهای مخاطی به عنوان یک مانع برای ورود پاتوژن هایی هستند که قصد دارند از مسیرهای غیر تنفسی و غیر گوارشی وارد بدن شوند.

عوامل مؤثر بر سیستم ایمنی بدن

وجود بسیاری از اختلالات و کمبودها می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن انسان‌ها تأثیر بگذارد. مصرف بعضی از داروها ممکن است سیستم دفاعی بدن شما را دچار اختلال کند، همین امر باعث می‌شود بدن شما در مبارزه با عفونت دچار مشکل شود. برخی اوقات شرایط پزشکی خاصی وجود دارد که سیستم دفاعی بدن فرد به سلول‌های سالم بدن یا پروتئینهای طبیعی خود هجوم می‌برد. همین امر موجب می‌شود سیستم ایمنی به سختی بتواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها دفاع کند یا بیماریهای “خودایمنی” بروز نمایند.

سیستم ایمنی بدن- تقویت سیستم ایمنی بدن

6 روش کاربردی تقویت سیستم ایمنی بدن

  1. مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن : یکی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از مواد غذایی مناسب است. استفاده از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات تازه، میوه و ادویه جات موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن عملکرد مناسبی داشته باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که بسیاری از غذاهای گیاهی از خاصیت‌های ضد میکروبی، ضد ویروسی برخوردار هستند.
  2. تأثیر مایعات و نوشیدن آب کافی برای تقویت سیستم ایمنی: نوشیدن آب باعث دفع پسماندهای مضر از بدن شده، همچنین به گوارش صحیح کمک کرده و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
  3. ورزش: یکی دیگر از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش منظم است. پژوهش‌ها ثابت کرده است انجام ورزش به صورت منظم از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. افزایش ترشح اندروفین پس از ورزش باعث می‌شود افراد بتوانند استرس خود را کنترل کنند. با توجه به اینکه استرس باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن آسیب ببیند، انجام منظم ورزش به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند.
  4. خواب کافی: با توجه به اینکه سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های T و همچنین برخی واسطه های شیمیایی در سیستم ایمنی مانند اینترلوکین ۱۲ و سایتوکین‌ها در زمان خواب ساخته و توزیع می‌شوند، خواب و استراحت ناکافی موجب می‌شود بدن نتواند این فرایند را انجام دهد.
  5. کاهش استرس و تنش: وجود استرس دائم در بدن باعث ترشح هورمون کورتیزول به صورت دائمی می‌شود و همین امر موجب می‌شود سیستم ایمنی نتواند در برابر عوامل خطرناک واکنش درستی داشته باشد.
  6. مصرف مکمل‌ها: یکی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از ویتامین‌ها می‌باشد که باعث می‌شود افراد در برابر انواع بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و… مقاومت داشته باشد. مصرف ویتامین‌ها باعث می‌شود سطح انرژی بدن افزایش پیدا کند و پس از بیماری بهبودی سریع حاصل شود.

یکی از مهمترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن ویتامین c می‌باشد. پژوهشگران اعتقاد دارند که کمبود این ویتامین در بدن باعث می‌شود افراد مستعد انواع بیماری‌ها باشند. ویتامین c عملکردی شبیه به یک آنتی اکسیدان را دارد و از بدن در مقابل سموم که موجب به وجود آمدن التهاب می‌شوند مجافظت می‌کند. افراد به دریافت منظم ویتامین c نیاز دارند.

بدن انسان قادر نیست به تنهایی ویتامین c تولید کند. علاوه بر این بدن ویتامین را ذخیره هم نمی‌کند؛ بنابراین لازم است افراد غذاهایی را مصرف کنند که سرشار از ویتامین سی هستند. علاوه بر مصرف انواع میوه و سبزیجات مانند مرکبات می‌توانید مکمل‌های ویتامین c را برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنید.

حسب یافته های اخیر ویتامین د نیز در عملکرد مناسب سیستم ایمنی نقش حیاتی دارد. سطح پایین ویتامین د در بدن موجب سهولت در ابتلا به عفونت ها و یا پیدایش اشکال شدیدتر عفونت (مثلا اشکال شدیدتر کرونا) می شود. کمبود ویتامین د با بروز برخی بیماریهای خودایمنی از جمله MS نیز ارتباط دارد.

زینک (روی) نیز شاید مهمترین و مشهورترین ماده معدنی است که برخورداری از سطح کافی از آن با کارآمدی سیستم ایمنی ارتباط دارد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و استفاده از غذاهای دریایی سطح ویتامین د در بدن ما را افزایش می دهد. زینک نیز در حبوبات و مغزها (مانند مغز بادام و بادام هندی) و سیر یافت می شود. اگر نتوانیم از راه های طبیعی این ریزمغذی ها را تامین کنیم لازم است از مصرف مکملها برای این منظور کمک بگیریم.

بررسی اثر محافظتی مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن دربرابر بیماری ویروسی آنفولانزا کرونا

مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند با افزایش تعداد و عملکرد سلول‌های ایمنی، به بهبود پاسخ ایمنی کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی مکمل‌ها ممکن است در برابر بیماری‌های ویروسی آنفولانزا و کرونا محافظت کنند.

بیماری‌های ویروسی آنفولانزا و کرونا از جمله بیماری‌های شایع هستند که می‌توانند باعث علائم مختلفی از جمله تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس شوند.تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری‌ها ضروری است. مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند با افزایش تعداد و عملکرد سلول‌های ایمنی، به بهبود پاسخ ایمنی کمک کنند.

مزایای مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن:

مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند مزایای مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی
  • کاهش شدت و مدت بیماری‌های ویروسی
  • بهبود زمان بهبودی از بیماری‌های ویروسی

مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن که در برابر بیماری‌های ویروسی آنفولانزا و کرونا موثر هستند:

برخی مکمل‌ها ممکن است در برابر بیماری‌های ویروسی آنفولانزا و کرونا محافظت کنند. این مکمل‌ها عبارتند از:

  • ویتامین D: ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مرتبط است.
  • ویتامین C: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین C می‌توانند به کاهش طول و شدت بیماری‌های ویروسی کمک کنند.
  • روی (زینک): روی یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی است. تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود روی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مرتبط است.
  • اکیناسه: اکیناسه یک گیاه دارویی است که دارای خواص ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی است. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های اکیناسه می‌توانند به کاهش طول و شدت بیماری‌های ویروسی کمک کنند.
  • سلنیوم: سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی است. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های سلنیوم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را کاهش دهند.

مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند با افزایش تعداد و عملکرد سلول‌های ایمنی، به بهبود پاسخ به ایمنی کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی مکمل‌ها  مانند مکمل های تقویت سیستم دفاعی بدن نوتری پاد در برابر بیماری‌های ویروسی آنفولانزا و کرونا محافظت کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

نکات مهم:

  • مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نباید جایگزین واکسیناسیون شوند. واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر بیماری‌های ویروسی است.
  • مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. مصرف بیش از حد برخی مکمل‌ها می‌تواند مضر باشد.

توصیه‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

علاوه بر مصرف مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نوتری پاد، رعایت نکات زیر نیز می‌تواند به تقویت  بیشتر و بهتر سیستم ایمنی بدن کمک کند:

  • مصرف غذاهای مغذی و سالم
  • خواب کافی
  • ورزش منظم
  • مدیریت استرس
  • دوری از سیگار و الکل

2 دیدگاه در “روش‌ های تقویت سیستم ایمنی بدن

  1. رضا گفت:

    خیلی محتوای خوبی بود

    1. ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *