در این مطلب میخوانید

آشنایی با شایعترین مشکلات ناخن

بررسی مشکلات ناخن و راه های درمان آن
بررسی مشکلات ناخن و راه های درمان آن
در این مطلب میخوانید

ما در این راهنما به بررسی مشکلات ناخن پرداخته‌ایم زیرا، شاید ناخن را صرفا عضوی مهم در جهت حفظ زیبایی به شمار آورید، اما وضعیت ناخن های شما اطلاعات مهمی در مورد وضعیت سلامت عمومی شما در اختیار می‌گذارد.

در واقع بسیاری از بیماری ­های داخلی یا کمبودهای تغذیه‌ای تظاهراتی در ناخن ایجاد می‌کنند. رنگ سفید در یک نقطه، رنگ قرمز در نقطه ای دیگر، موج یا برآمدگی در ناخن ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن باشد. مشکلات کبد، ریه ها و قلب می‌توانند در ناخن های شما ظاهر شوند. اگر مایلید بدانید که ناخن های شما ممکن است چه چیزهایی را به شما نشان دهد و چگونه می‌توانید به حفظ سلامت ناخن های خود کمک کنید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ناخن های رنگ پریده یا سفید

ناخن‌ سفید که به عنوان لوکونیشیا (leukonychia) نیز شناخته می‌شوند، ناخن‌هایی را توصیف می‌کنند که تا حدی یا به طور کامل سفید رنگ هستند. رنگ سفید می‌تواند در نتیجه چندین عامل مانند ضربه، کم خونی، کمبودهای غذایی، بیماری قلبی یا کلیوی یا حتی مسمومیت باشد.
اگر ناخن ها عمدتاً سفید با لبه های تیره تر هستند، این می‌تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر زیر مشاهده می‌کنید که انگشتان دست نیز زرد شده‌اند که نشانه دیگری از مشکل کبد است.

ناخن رنگ پریده یا سفید

ناخن زرد

اگر ناخن‌های شما زرد شده، ضخیم شده و به نظر می‌رسد که دیگر رشد نمی‌کنند، این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی در داخل بدن شما باشد.

یکی از شایع ترین دلایل زردی ناخن ها عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت، بستر ناخن ممکن است جمع شود و ناخن ها ضخیم و خرد شوند. در موارد نادر، ناخن‌های زرد می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

 بیماری‌های ریه و آرتریت روماتوئید نیز می‌توانند باعث زرد شدن ناخن‌ها شوند. همچنین ممکن است عفونت ناخن جدی داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

ناخن های آبی

ناخن هایی با رنگ مایل به آبی می‌تواند به این معنی باشد، که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این وضعیت می‌تواند نشان دهنده یک مشکل ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی از مشکلات قلبی می‌تواند با ناخن های مایل به آبی همراه باشد.

ناخن های موج دار

اگر سطح ناخن موج دار یا حفره دار باشد، ممکن است نشانه اولیه پسوریازیس یا آرتریت التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن نیز شایع است. پوست زیر ناخن می‌تواند قرمز مایل به قهوه ای به نظر برسد.

یکی از مشکلات شایع ناخن ناخن موج دار میباشد

ناخن های ترک خورده یا شکافته شده

ناخن‌های خشک و شکننده که اغلب ترک می‌خورند یا شکافته می‌شوند با بیماری تیروئید مرتبط هستند. ترک خوردن یا شکافتن همراه با رنگ مایل به زرد بیشتر به دلیل عفونت قارچی است.

پف دارشدن ناحیه اطراف ناخن یا پارونیشیا

پارونیشیا مزمن وضعیتی است که باعث التهاب، قرمزی، حساسیت و تورم چین‌های پوستی در بافت‌های اطراف ناخن می‌شود. معمولاً این مشکل ناخن در نتیجه عوامل تحریک کننده یا آلرژن ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس، سایر عفونت ها یا پسوریازیس ایجاد شود. معمولاً با استروئیدهای موضعی قابل درمان است.

اگر قرمزی و تورم اطراف ناخن دارید، ممکن است عفونت داشته باشید. وقتی زود تشخیص داده شود، اغلب می‌توان عفونت را با خیساندن و آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. اگر زخمی باز شود، به درمان های گسترده‌تری نیاز خواهید داشت.

خطوط تاریک زیر ناخن

این تغییر رنگ ناخن، ملانونیشی نامیده می‌شود و ناشی از رنگدانه ملانین است. که جدی‌ترین نوع سرطان پوست است. لازم به ذکر است که هر خط تیره‌ای ملانوما نیست، اما همیشه بهتر است یک متخصص پوست آن را بررسی کند. اگر زود تشخیص داده و درمان شود، ممکن است تنها با درمان های اولیه مورد نیاز  برطرف شود. در صورت رشد ادامه‌دار، درمان دشوارتر می‌شود.

پس خط تیره روی ناخن که ممکن است ملانوما باشد، دلایل متعددی از جمله سرطان پوست، عفونت یا آسیب دارد. اگر ناخن دست یا پا دارای یک خط تیره جدید یا در حال تغییر باشد، وقت آن است که برای بررسی سرطان پوست به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

ناخن جویده شده

جویدن ناخن‌ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد نشانه‌ای از اضطراب مداوم است که ممکن است نیازمند درمان باشد. جویدن یا چیدن ناخن نیز با اختلال وسواس فکری- جبری مرتبط است. اگر نمی‌توانید این عادات را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

کمبودهای تغذیه ای و مشکلات ناخن

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی (ریزمغذی ها)در بدن و همچنین کمبود در میزان پروتئین و کالری دریافتی بر سلامت ناخن ها تاثیر سوء برجای می‌گذارد.

کمبود در مواد معدنی و ویتامین هایی همچون آهن، روی، کلسیم، ویتامین ث، ویتامین ب12، بیوتین، ویتامین د و نیاسین، ممکن است با تظاهرات خاصی در ناخن­ها همراهی داشته باشد. همیشه سعی کنید با توجه کافی و دقت در تغذیه، ویتامین ها ، مواد مغذی کافی را در اختیار بدن قرار دهید. اگر به هردلیل نمی‌توانید از طریق تغذیه مناسب یا مصرف مقدار کافی از سبزیجات و میوه جات به مقدار کافی از مواد مغذی به بدن خود برسانید می‌توانید ضمن مشورت با پزشک از بهترین مکمل های دارویی استفاده کنید.

تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی از قبیل آنچه در کاهش وزن­ های سریع اتفاق می‌­افتد، همچنین کاهش چشم­گیر در میزان پروتئین و کالری دریافتی عامل مهمی برای بروز مشکل در پوست و مو و ناخن هستند. این رژیم ها همچنین ممکن است فرد را در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی متعدد قرار دهند که لازم است از طریق مصرف مکمل های تقویت پوست مو و ناخن جبران شود.

نوتری پاد از جمله شرکت های مکمل ساز معتبر داخلی است که با بهره گیری از دانش نوین و بهترین مواد اولیه، مکمل های بسیار موثر و با کیفیت و قابل رقابت با برندهای معتبر خارجی ارائه کرده است. قرص های بیوتین، زینک پلاس بیوتین، زینک پلاس ویتامین های گروه ب، زینک پلاس ویتامین ث، ویتاپاد (مولتی ویتامین جهت مصرف روزانه)، ب کمپلکس و کلاژن از جمله مهمترین مکمل های ساخت نوتری پاد هستند که می‌توانید از آنها در جهت ارتقاء سلامت ناخن هایتان کمک بگیرید.

کمبودهای تغذیه ای و مشکلات ناخن چیست؟

نتیجه گیری

اگرچه تغییرات ناخن با شرایط یا بیماری های بسیار متنوعی همراه باشد، اما این تغییرات به ندرت اولین علامت هستند. و بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی ضرر هستند و مثلا هر فردی که ناخن سفید دارد هپاتیت ندارد. اگر در مورد ظاهر ناخن های خود نگران هستید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

از طریق توجه کافی به تغذیه و در صورت نیاز دریافت مکمل های تغذیه ای می‌توانید به ارتقاء سلامت ناخن هایتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *